Erfaringer juli 08

Ja så var juli plutselig over. Jeg noterer følgende erfaringer fra hagen.

Blomster:
Løvemunn blomstrer stort og har gjort et ryddigt bedd svært rotete med masse masse forskjellige farger. Ikke min greie! Til løvemunnens forsvar kan jeg si at den tåler tørke svært godt her hos meg.

Flammentanz blomstrer hos meg med rosa blomster. Sammen med Ingrid Bergmann passer hun iallefall ikke. Hun må flytte. Hun har dog etablert seg langt raskere enn Ingrid Bergmann.

Røde Dahlia har blomstret over evne. Nyyydelige er de. Jeg fikk dem på forumtreff av ei jeg ikke husker hva heter. Jeg fikk en pose med knoller og da jeg fikk høre at de var røde visste jeg straks hvor de skulle. Nå er de svææære nesten 90 cm høye og like brede, helt overstrødd av røde blomster med orange senter. Om du gav meg disse knollene så vil jeg gjerne komme i kontakt med deg :)

Beddet mot vest dekkes totalt av tak. Ikke noe regn kommer til og svetteslange er innkjøpt, men det tar en dag å totalvæte det på den måten, og det har jeg skjelden tid til. Søke å finne ny løsning neste år. Tørken åpner for lusangrep og mye annet tøys.

Lav brun Solsikke "Helianthus annuus" - Paquito Colorado fant seg ikke til rette i kjøkkenhagen. De var ment å lyse opp litt i alt det grønne, men det var ikke særlig velykket. Laaange og slengete og blomstret litt for sent for den plasseringen.

Duftlupin Disse het Pink Javelin. De kom for sent syns jeg. Ble laaange slengete leeenge før de til sist reiste seg og kom med et litten blomst i toppen. Kan være at de står for trangt, men jeg syns ikke disse var værdt jobben.

Stokkrosene har slitt mye med diverse angrep fra innsekter, først inne og nå ute. Jeg sprayer dem, og de fikser det greit, men mye jobb. Neste gang kjøper jeg nok ferdige planter fremfor frø. En av dem har nå satt knopp. Veldig spennende. De skal jo egentlig ha et år på baken i jorda før de blomstrer. Bilde kommer.

Vakre Veronica Schmidtiana har klart flyttingen helt fiiiiint. Hun blomstrer nå i begynnelsen av August for andre gang og det gjorde hun ikke i fjor. Lykke. Andreblomstringen er selvsagt ikke så flott som første, men hun er sååå søt. Hun er fortsatt min favoritt i hagen.


Frukt og grønnsaker

Salat Amerikanischer brauner har gjort en heller dårlig jobb. Bladene er veldig myke og svake. De tåler ikke så godt oppbevaring eller slynging. Ingen suksess.

"Sukkerert lav" De Grace - litten avling og puslete planter. Ikke denne neste år. Resterende frø gies bort :)

Langhus hagesenter har i år solgt salatplanter, både røde og grønne friseeaktige saker. De har etablert seg lynkjapt og servert salat nesten hele juni og juli. Vi har hatt fester med 30 salatspisere, hatt med på hytta og virkelig hatt kjempeavling. Kjøpte også Ruccola planter der og de også har levert selv om de blomstret tidlig og ble laaange og slengete.

Epletreet Malus domestica Åkerø Hassel har blomstret flott, men ingen frukt. Det er jo ikke gamle treet og jeg plantet det i mai, så det er kanskje ikke rart at det mangler frukt? 4 naboer har epletrær og jeg trodde at dette ville holde. Kanskje må jeg kjøpe et til?

Kommentarer