Dahlias / Georginer

Det jeg har hatt størst suksess med i år er Dahlia. Jeg har sådd noen rosa og hvite selv (Pink Shades) og fått en stor pose knoller av Mari Anne. De jeg fikk av Mari Anne var enkle røde med orange senter. De er nydelige, ble 60 cm høye og minst like brede. Rosene mine tapte kampen fort og gav av for de røde dahlias :)
Se fine bilder under!
De rosa jeg sådde selv ble knappe 30 cm høye og har slitt mye med innsekter. De har overhode ikke svart til forventningene, men kanskje blir de bedre neste år.

Jeg har lyst til å dele en lenke til et Dahlia galleri, laget av Magnus i Bergen. Når vi var på besøk der i fjor ble jeg helt betatt og nyforelsket i Dahlia, så jeg har nok ham å takke for lidenskapen.
Magnus sine Dahlias


Jeg fikk Mari Anne til å gi meg en oppskrift på overvintring av Dahlia og denne følger her:

Overvintring av Dahlia
1. Vent til planten er frosset helt ned, og er brun og slapp
2. klipp dem ned og grav dem opp en varm solrik dag
3. Spyle knollene og legg dem til tørk i solen
4. Legg knollene i torv i noe som ikke er tett, altså noe som puster
5. Merk knollene med farge og sort
6. Oppbevares frostfritt og kaldt

Jeg har kun loftet, og der er jeg ikke helt sikker på hvor kalt det er, så her må jeg måle litt temperaturer.

Her ser du finingene! Om du vet hva den heter, vil jeg svert gjerne vite det!!!


Er sååå fin!



Veldig fine bakfra innen fra også. Badet ble så mye koseligere, jeg har også planer om å kjøpe røde håndkler for å matche dem, og til bruk til jul :)

Kommentarer

Mari Anne sa…
Så morsomt at du fikk fart på georginene. Lykke til med overvintringen, skulle det bli riktig galt er det mer der de kom fra. Hilsen Mari Anne
hajal. sa…
Takk for lenka til Magnus sintt galleri - hadde den på gamlePCen, men hadde gløymt kor mykje fint der var. No bokmerkjer eg den på nytt !
Til neste år vil eg lage meg eit skikkelig Dahliabed - i år har ikkje mine fått slikt stell dei fortenar....
Merethe sa…
Så flotte georginer du har. Slike får ikke jeg til å overvintre. :(
Kanskje jeg prøver en gang til en gang.... :)