Til Grønnland og tilbake på 50 minutter

På jakt etter skjelden chili satte jeg idag nesa for Grønnland i Oslo.
Jeg trålet alle grønnsaksbutikkene på jakt etter Scotch Bonnet Peppers, som er i slekt som den mer kjente Habaneros. Dette er en chilitype fra Caribien. Det er den sterkeste av alle chillityper, og skal behandles med hansker. ("Note to selv", husk å kjøpe engangshansker) Brukes som regel til det vi skal bruke den til, nemlig Jamaicanske Jerk-retter. Du kan google det om du vil :)

Vi skal ha champagne-test på nyttårsfesten, og da er det greit å være tørst først :)

Tilbake til Grønnland. Problemet er; ingen av disse grønnsaksbutikkene merker grønnsakene med navn. Noen esker er merket med tekst, men de fleste er ikke. Eskene har som regel en fin lapp med kilopris, men det er det hele. Betjeningen snakker skjelden norsk og eller engelsk. Hjelp!
Da er google på telefonen et must. Bildesøk blandet med wikipedia er bra saker.

Den 4rde og lengst borte (ved Olympen) hadde heldigvis mine Scotch Bonnet Peppers, (de ante ikke hva den het) så nå er jeg nesten klar for matfest! Mangler nå bare Malt eddik. puh!

Og på vei tilbake til jobben passerte jeg Den Lille Kokosbollefabrikken, og da MÅ jeg jo innom der og!

Ikke alle grønnsakene er kjente


Langt fra alle er godt merket


Noen kjente og kjære


Tada!!!, dette er den etterlengtede habanerosbeslektede chilien Scotch Bonnet Pepper


Og på vei hjem klarte jeg ikke å la være ....
Den Lille Kokosbollefabrikken ruler!

Kommentarer

Wenche sa…
Åh, de kokosbollene så jo supergode ut, og har hørt mye godt om dem. I går da jeg hadde vært på passkontoret på Grønland så jeg skiltet til Den lille Kokosbollefabrikken, men klarte å styre unna (nå angrer jeg.....)

Så vidt jeg vet er den øverste ukjente grønnsaken okra, har brukt den en gang i verden i en sånn "sørstatsgryte" :-)

Fortsatt god romjul og ha et riktig godt nytt år.