Teatime anyone?



Etter å ha bitt velsignet med en mage med egen agenda, har jeg nå kuttet ut kaffe. Jeg koser meg kanskje med en kopp i helgen, men ikke mer.
I den anledning har jeg begynt å trøstedrikke te.

Jeg skal her beskrive noen favoritter i prioritert rekkefølge:

1. Min stooore favoritt Red Tea
Mest fordi den roer mine kriblende ben på kvelden, men også fordi den ikke er så søt. Dette er den største naturlige magnesiumkilden jeg kjenner til. Hjelper meg også når jeg er støl.
Inneholder blader fra den røde busk, som vokser i Sør Afrika, Rooibos. Jeg liker den i de fleste smaker, dog er denne og løsvektsversjonen med smak "Fireside" favoritter. Inneholder antioksidanter, men ikke koffein.


2. Kvällsro
Om det er fordi jeg _tror_ den hjelper, eller fordi den _faktisk_ hjelper, vites ikke, men jeg elsker denne teen. Jeg syns jeg sover hardere, drømmer ikke og blir veldig trøtt i øynene av denne teen. Den inneholder Pasjonsurt, lanvendelblomst, Sitronmelisseblad og peppermynteblad, men ikke koffein. Denne er med i kurven fra Sverige når jeg gjester der.


3. Embla te fra fjellurt, Aromatisk te for jenter i alle aldre
Denne teen er ikke så lett å få tak i. Jeg fant den første gang på en slags gårdsbutikk som heter Smak av Valdres. Den ligger ved en kiwi i Aurdal som har bensinstasjon i seg på venstre side av veien (E16 på vei til Beitostølen). Ved siden av ligger et lengre rødt trehus med butikk. Her selger de lokal mat, te, øl, nydelig lokal ost, bakst osv. Supersjarmerende. Ikke kjempebillig, men hva gjør vel det når det er lokalt, og man er på tur :)

Se hvor de selger det selger Embla her> Dette er en urtete, og inneholder altså ikke te, og heller ikke koffein. Den inneholder i stede; Etasjeblomst, ryllik, kamille, marikåpe, apotekerkattost, kjerringrokk og kornvalmue. Er ikke søt, men smaker veldig godt!


4 Heartwarming fra Yogi Tea
Denne smakte jeg tilfeldigvis på en messe i høst, og syns den var spennende. Den inneholder Basilikum, lakris, sitron, appelsin, kanel, chili, nellik, pepper og flere urter. Den er litt hot, og gjør seg særlig når man har vondt i halsen. Den gjør meg også ekstra fort varm når jeg fryser! Veldig spennende.


5. Chai og Chai
For mange mange år siden, ble jeg innvitert med ei indisk venninne hjem. Der fikk jeg servert en varm krydret melkedrikk. Jeg viste ikke hva det var da, men syns det var veldig spennende. Jeg spurte hva det var og alle svart; "te!"
Siden da har jeg egentlig lett etter den søte gode runde smaken, uten hell. Helt til jeg en kald januarkveld 2007 i London dumpet inn på Starbucks, og bestilte det som alle andre foran meg bestilte; Chai Latte. Ante ikke hva det var, men syns det luktet spennende. For en utrolig minnevekker smak er. Plutselig var jeg tilbake til den indiske familien. Siden da har jeg jaktet på den orntlig gode smaken, men alltid syns det har smakt for bittert. Jeg har fått den til rimelig greit med chai-sirup, men det er jo ikke akkurat slankende.
Derfor ble jeg veldig glad når jeg endelig fant ut hemmeligheten. Man skal jo ikke lage Chai te av te. Det skal være krydder. Hel Kanel, kardemomme, pepper, nellik og Ingefær. Dette skal kokes opp i vann og trekkes i 10 minutter for så å toppes med 1/4 del melk (altså 3/4 deler trukket te). Man søter så med honning eller sukker.
Chai er helt greit i poseform fra Twinings og andre, men da får du bitter bismak på kjøpet. :) Ferdig chai krydderblandinger får du i engelske tebutikker. :)

The proper Chai!


The regular Chai


6. Kjærlighetste
Denne smaker søtt og godt av rose og er en svart te. Og hvem vil vel ikke ha litt mer kjærlighet?


7. Yellow Label Tea fra Lipton
Dette er for meg en Engelsk frokost te. Kjenner du meg littelitt vet du at jeg elsker alt engelsk. Å sitte på et lite BnB i en little village, og spise bacon, pølser, røsti, stekte tomater og champinoner med yellow label med melk, er HELT magisk!
Men til annet, duger denne teen ikke :) Koffein!


8. White tea fra Lipton smaker også av rose, men litt syrligere. Denne er svært mild, og inneholder ikke koffein.


9. Sist kommer en urtete fra Aukrust, Mor og barn fordøyelses te.
Denne fant jeg på Brimi bue i Lom. Denne smaker ikke noe godt, men gjør godt! Komme hjem fra ferie med stinn mage, så gjør denne susen. Inneholder fennikelblad, og frø, anis, karve og masse ringblom, ikke koffein.

Kommentarer

Elin sa…
God morgen! Jeg ble inspirert til å ta en te istedet for kaffe på jobb i morges, når jeg så teksten "Teatime anyone?" dukke opp. Utvalget innen tesorter er ikke så stort her ved siden av kaffemaskinen, men valget falt på Indian Chai fra Twinings. Så nå koser jeg meg med en kopp te, i mitt nye TopCode-krus ;-)
Særlig om vinteren er det kos med te, for det lukter så godt samtidig som at det smaker. Tror jeg skal ta meg en tur til helsekostbutikken rundt hjørnet etterpå, og se om jeg finner noen spennende tesorter. Kanskje prøve den Red Tea-varianten din?
Ha en fin dag! ;-)
RandiF sa…
Takk til deg Lin for denne anbefalingen. Skal jammen prøve noen av dem. :-). Jeg må også være forsiktig med kaffe, drikker kun en halv kopp pr dag, normal styrke men utspedd med vann til noe som ingen andre kaller for kaffe....:-D