Hjelp med å finne "de gode gamle filmene"!

Hei!
Jeg har sett meg tom på filmer anno nåtid og tenkte å gå løs på "gamle klassikere".
Jeg må nok innrømme at jeg nok ikke har sett særlig mange. Jeg har sett Casablanca, men det er nok også noe av det eneste :(

Kan dere tipse meg om noen jeg bør se?
Bør være fra før min filminteresse ble født, nemlig 1994 :) Aller helst, før 70-tallet.
Jeg vil helst ikke ha cowboy og scifi filmer. Er på jakt etter romatiske morsomme filmer!!

Håpefull fredagshilsen fra meg

Kommentarer

Anonym sa…
Room with a view (info) var min favoritt på 80-tallet. Romantisk, litt britisk humor, Firenze anno 1900.
RandiF sa…
Tatt av vinden må jo være obligatorisk, da. En storslagen film, og der mangler ikke romantikk og dramatikk.
Elsa sa…
Filmene til Doris Day var både romantiske og morsomme. "Søtsuppe" fra 60-tallet.
"Giganten" med Elizabeth Taylor, James Dean og Rock Hudson er en film som jeg kan anbefale.
Anonym sa…
Breakfast at Tiffany`s! :)

Klem, Marianne Mikalsen
Smilla sa…
Woody Allens filmer er et must! Love Story (trist). Kramer mot Kramer (trist). Purpurfargen (fabelaktig). Hair (musikal). Close Encounters of the Third Kind (spennende).

Her har jeg forøvri en liste over 80- og 90-tallsfilmer: http://smillasfornemmelser.blogspot.com/2008/11/smilla-anbefaler-nostalgiske-filmer.html
Marius sa…
Tatt av vinden og Bonnie & Clyde - to fantastiske filmer som har solid historie og gode skuespillere som holder også i dag!
Blues Brothers er snart 30 år gammel nå, så den må vel kunne gå i klassen "gammel klassiker"? Riktignok har humoren endret seg noe på disse årene, men mye klassisk musikk og mange klassiske filmsitater.

Dessuten har vel du en film fra 1971 liggende som du har lånt av meg...?
Lin sa…
Utrolig mange gode forslag. Nå er det bare å skaffe dem! Jeg er igang! Tusen tusen takk og kommer dere på flere, er jeg takknemlig for alle forslag!