En dam i hagen - a pond

Jeg har en serie som heter "The ornamental kitchen garden". Og denne serien er egentlig ikke superbra på grønnsaker eller grønnsakshager, men på praktiske tips om hvordan lage stier, plattinger, grusganger og dam. :)

Jeg skal her forsøke å sammenfatte seriens enkle dam-løsning, og gi noen skjermdumper. Jeg skal helt klart lage en slik i nærigheten av kjøkkenhagen og fuglemateområdet.

Jeg syns den er fin fordi den er enkel å lage, og fordi den kan være litt stram, og hagen vår er egentlig litt stram i formen. En naturlig hage med naturlige fiender for skadedyr trenger visst nok en dam, så da lager vi det! :)

Geoff bruker her da altså en helt vanlig tretønne av den sorten alle hagesenter selger. Jeg så den på Plantasjen for 2 dager siden. Tror den kostet rett under 800,-
Denne vil lekke som ei sil i starten, men om man fortsetter å helle på vann, så trutnærn. Altså blir tett etter en stund. Han anbefalte å senke tønna ned i bakken for å hindre at vannet blir veldig varmt. Ingen kokte padder her nei!


Han putter en potte med iris i, og noe han kaller Oxynating weed??? Hva er det, og hvor får jeg tak i det? Han sier det gir vannet oksygen, og dette igjen hindrer/begrenser alger.


Slik ble altså resultatet! Er det ikke fint?


Og om man sørger for at froskene får noen trinn å gå på så kommer de på besøk!

Kommentarer

Vivishagerom sa…
Det er koselig med vann i hagen. Vi har også en dam, men den er stor. I den har vi 6 fisker, en vann Iris og en fontene.
Blir spennende å følge med hvordan dammen din evt. blir.
Unknown sa…
Ja har sååå lyst på en dam i hagen. Men sliter litt med fjell under her...