Løplabbet og sko


I dag var jeg på løplabbet. Jeg fikk en hyggelig kar som satte på meg løplabbets testsko og satte meg på tredemølla. Jeg løp en stund og han tittet på kameraet. Han mente at jeg hadde stor overpronasjon (foten ruller for mye innover). På filmen kunne beinet mitt, fra gulvet og opp til midt på leggen minne om en banan.
Jeg ble anbefalt en sko, men valgte å gå et hakk opp i pris for å få mer demping.
Gosh så dyre sko....
Så nå blir det nok VELDIG bra.

Mannen på løplabbet forklarte meg hvordan jeg kunne kjenne selv om jeg hadde betennelse i bindevevet på leggene. Om men fører fingrene over området rett innenfor skinnleggen, kan man kjenne smerte samt at det føles litt ruglete, som småstein. Ingen tvil hos meg. Han mente jeg trengte nye sko og ro, men jeg klarer meg sikkert med gode sko.

Jeg kutter all trening og turer til helgen i håp om å gi det noe ro, men fortsetter treningen foreløpig.
Så da Jan Sølve melder jeg meg dessverre av turen søndag :(

Teknisk data om skoene her:
Nike Zoom Equalon 3+
Overdel: mesh, støpt hælkappe
Mellomsåle: Cushlon ST i to hardheter
Støtdemping: Zoom Air
Yttersåle: BRS 1000, Duralon
Vekt: 339 g

Equalon er igjen oppdatert. Modellen har egne tilpassinger spesifikt for dame- og herremodellen. Mesh overdel med en støpt helkappe for ekstra god stabilitet. God og holdbar støtdemping gjennom en forbedret Cushlon ST mellomsåle. En hardere innside gir bedre stabilitet for deg som overpronerer. Hælens utforming er tilpasset dame- og herreløperne og gir et mykere isett og redusert pronasjonshastighet. Zoom Air i hæle og forfot for bedre og mer holdbar støtdemping. Slitesterk yttersåle. Equalon kombinerer god stabilitet med god støtdemping. Er du av dem som overpronerer og som vil ha en modell som kombinerer stabilitet med støtdemping, er Equalon et alternativ. Passer også tunge løpere.

Se bildet under så ser du at det er slipt av bak på utsiden. Skoen er også forsterket med hardere innhold på innsiden for å hindre overpronasjonen.


Så da har iallefall jeg lært mer om sko i dag enn jeg noen gang har visst.
Er nesten blitt for skonerd å regne, og da ikke på en jentete trendy måte :)

Kommentarer

Elin sa…
Skonerd eller ikke, uansett er det viktig med riktige sko!

Uansett fancy-smancy utstyr ellers på kroppen når man løper, så hjelper ikke det, når man har slitte/gamle/billige/dårlige sko. Da får man vondt i beina!

Vi har jo alle hørt det før, at riktige sko er viktig, men det hjelper jo særlig at ekspertise fra Løpelabbet også sier det da ;-)

Når man trener så mye som du, du løper jo jevnt og trutt flere dager i uken, så er det viktig å ha gode sko. Sko som passer foten din og til ditt bruk.

Og gode sko er som regel også dyre sko, sånn er det bare! ;-)
Det er utrolig stas med fagfolk! For mange år siden skulle jeg ha mine første par med snowboardsko, jeg kunne ittno om snowboardsko og var litt her og der uten å bli fornøyd før jeg kom meg inn i en butikk med en dame som visste hva hu dreiv med.
- du har da veldig til heallift sa damen, he? sa jeg.. Hadde ikke hørt om utrykket før jeg, men når hun fikk forklart så skjønte jeg jo godt hva hun mente. Det er noe gæærnt på helen min som gjør at sko kjipper. (Veldig teit i snowboard) Løsningen var noen bestemte sko som formet seg etter foten, og som aldri aldri ble lånt vekk. Også fikk jeg råd på alle de andre skoene jeg går med med det samme. Fett :D

oki, digresjon *ler*, god bedring med betenellsene! Og gratulerer med nye sko :)
Lin sa…
Anne:
Tusen takk :)
Lykke til med Snowboardsesongen når den snart er igang!

Elin:
Jah er tre ganger hver uke. Og nå skal jeg igang med helgetrening på Elixia og, men det er ryggøvelser dah, for å holde hoftene i sjakk. Sånn kjedelige øvelser på matte.
Neste sesong er jeg kanskje i så god form at jeg kan løpe med deg og Pål når jeg møter dere i skogen ;)
"Jeg vil heller trene alene enn å gå tur med Jan Sølve i nydelig høstvær i en Oslo-mark som for tiden er på sitt aller flotteste". Humf!
Lin sa…
Nuvel, jeg vil heller sitte inne hele helgen, hvile betente legger og ha Jan Sølve på middag!!
:)