Planlegging av kjøkkenhagen 2010


Så er jeg altså igang og nesten ferdig. Jeg har ikke tegnet ut i tusj da jeg vil ha mulighet til å endre etterhvert som sesongen nærmer seg.
Jeg hadde planer om å flytte krydderbeddet i år, siden jeg igjen vil ha poteter. Poteter er enklest å ha i et av de laange beddene. De lange beddene var i fjor krydder og sukkererter. Krydderne flyttet i fjor, så da lar jeg dem få ro i år, og flytter heller sukkerertene. Men til hvor???? Jeg tror nå jeg har nå funnet en løsning.
Jeg skal prøve å bygge disse stativene til sukkererter og erteblomster i påsken og se hvor støtt det blir. Sterke karer disse to.

Først en kjapp oversiktskisse

Så notere opp de grønnsakene jeg har der eller ønsker der



Så plassering av eksisterende og nye grønnsakerklikk på bildet for stor versjon.

Bedd 1 Krydderbedd
2 Lavendel
2 Persille
3 Gressløk
Basilikum
Oregano
18 Allium
1 Allium pulchellum
1 Matrem
Ringblomster
Erteblomster på klatrestativ i endene

Bedd 2 og 3
2 Dill
15 Sukkeerter
40 salat
10 Ringblomst
2 Lavendel

Bedd 4 og 5
20 tomater
20 Tagetes
20 Jordbær
4 Ringblomst
2 Lavendel

Bedd 6
30 Poteter
12 Reddiker

Bedd 7
Rabarbra

Så får jeg håpe jordbær og tomater synes det er greit i samme bedd?
Jeg har strødd forsiktig med aske i snøen på beddene, så fort snøen er borte raker jeg over, og sår grønngjødsel. Så myller jeg det ned til 17. mai og planter ut det meste da.

Kommentarer

Unknown sa…
Ser fantastisk ut! jeg har også tenkt noe lignende!
Poteter på sidene.. jepp. Tror jeg må kopier det ja!
RandiF sa…
Dette ser veldig bra ut. Hva har du i gangene mellom bedene? Grus eller?
Lin sa…
TurboLotte: Takk! :)

RandiF: Nei jeg har ikke det. Jeg har forelsket meg i skjellsanden de bruker på Ramme, men kommer nok til å gå for en liten versjon av elvegrus. Noe lyst som man kan gå barbeint på. Jeg plukker gjerne inn fra kjøkkenhagen til frokost og rusler da ofte ut barbeint :)
Om noen vet hvor man kan kjøpe sekker av lys skjellsand er jeg svært intressert!!!
Anne :) sa…
Spørs om det ikke blir gravd ut en kjøkkenhage her på saltnes i påsken, etter å ha sett det fine oppsettet og skissene dine. Forrige kjøkkenhage er blitt en veldig fin øy med Roser, busker, sommerblomster og stauder..... Det eneste som minner om kjøkkenhage nå er kruspersille og jordbær. - Vet dessverre ikke hvor du kan finne skjellsand.
Lykke til med kjøkkenhagen!
Lin sa…
Anne:
Jeg vil anbefale å snekre kantene "på land" først, også sette dem på jorden for så å grave ut. Jeg gravde ut for to år siden, for så å skulle lage kanter i fjor som passet til beddene. Med så mye kanter, og ganske skrall mattehode er det blitt litt skjevt. Ingen ser det sier de, men JEG ser det :)
Lykke til Anne!
Anne :) sa…
Takk for tips :-)