Hvordan drepe en rose

Ja så har jeg altså fått meg en lærepenge. En vakker norsk klatrerose Emelie i min hage blomstret ikke i fjor i det hele tatt. Den ble plantet første året jeg flyttet hit og blomstret stort da. Siden det... ikke en blomst.

Ikke så rart kanskje, nå man vasser i høyt gress.

Når jeg er i England og botaniske hager både her og der ser jeg jo hva "proffene" gjør. De har en gressfri ring under plantene som står i plenen. Helt logisk selvsagt, og jeg vet jo dette etter å ha sett et par hekker bli kvalt av gress.

Så i helgen gikk jeg til pers, ikke bare på Emelie, men alle trær og busker her som står i gress.

Jeg har en kanteskjærer og det anbefaler jeg, både fordi den er så lett å stå på, men også fordi den ikke er så dyp at den kutter viktige røtter. Anbefaler derfor ikke å bruke en spade til å spa opp ugresset/gresset inne i ringen, men å løfte det forsiktig ut ved hjelp av en greip.

Gjødsle og fylle på ny jord/kompost er jo også en lur idé, også vanne etterpå om det ikke er bikkjekaldt om natten slik det er nå!



Rosen før




Rosen etter




Duftskjærsmin



Kantskjærern!!

Kommentarer

Helen sa…
Hei Lin og takk for hyggelig kommentar på innlegget mitt om Totenhagen. Send meg gjerne en mail så kan jeg fortelle om leveggene og kantsteinen. Du finner mailadressen min på profilen på bloggen min.
Aud sa…
Den kantskjæreren skal jeg skrive under på er god å ha :-)
Det har lett for å gro til rundt rosene her hos meg også. Det er jo ikke så lett å komme til blant piggete greiner.
hildeG sa…
hjelpes! Både roser, busker og trær står rett i plenen her, og jeg har sannelig ikke tid til å fly med kantskjærer rundt alle. Så et råd til lathanser (som meg): jeg legger tjukt med grasklipp rundt føttene på alle. Det kveler det meste av ugras og gir næring til planten. De tertefine står selvsagt i bed - de som står rett i plenen er hardhausene.
Anne :) sa…
Jeg har klart å ha jord rundt rosene, men ikke tenkt på at det er alt gresset som hemmer et plommetre og en roshagtorn ute i hagen.De har omtrent stått på stedet vil siden jeg plantet de. Noen ganger er man utrolig korttenkt. Takk for "vekkelsen" :)