Hagestatus medio April

Hvitveisen blomstret for første gang denne helgen! Sååå deilig å endelig kunne plukke inn hvitveis og sette en litten vase på kjøkkenbordet, toalettet og nattbordet. Velkommen skal du være!!!


Nå springer straks påskeliljene under kjøkkenvinduet ut... de er sprekkeferdige og står bare å venter på pittelitt mer sol.


Leter litt desperat etter Blodurtene mine, men dette er ikke første året. Jeg bør nok merke dem med en lapp, nå sitter jeg med lesebriller og leter febrilsk. De står til livs i gress så jeg håper ikke de er blitt kvalt :(


Grønngjødslen har spirt og det er stas. Jeg gir dem en måned til. helgen før 17 mai vender jeg dem ned i jorda, og vips har jeg gjødslet kjøkkenhagen!


Jeffersonia Dubia er endelig oppe og ikke gråter. Vakker selv sååå litten

Alliummene mine er på full fart. Jeg har 5 x 8 stykk. 8 står i urtebeddet (trenger høyde) og de resterende står i 4 grupper i rosebeddet. De er vel en desimeter store nå.

Denne vakre Keiserkrossveden kjøpte jeg på Ramme i fjor høst. Også klarte jeg ikke å bestemme hvor hun skulle bo.... Så til sist rett før frosten kom, så dumpet jeg henne i et gammelt bedd som skal ryddes bort i år. Også blomstrer hun nå... allerede første året

Naboen har fortsatt ikke ryddet. Vi gir opp og setter redskapsboden foran.

Rosene har fått en knekk eller fem. Veldig mange av de små søte som jo alle ble innkjøpt til det nyetablerte rosebeddet i fjor har fått knekk på mange av grenene. Knekken kommer som regel der en mindre gren er festet i en stor, eller noen ganger midt på en tynn gren, som her:


Det er mye sort/dødt, men som regel stopper det en desimeter over bakken. Puh... Ser ut som det kun er rosene i pottene mine ved trappen som ikke har overlevd vintern. Det er ikke værst 2 av 64. :)

Kommentarer