Roser klippet og kugjødsel innkjøpt

Nå har jeg endelig fått klippet alle rosene. Det er da følgende triste liste over roser som ikke har satt skudd til nå:

1. Thor Heyerdahl (og den som er SÅ søt)
2. Evian Forever (sukk den er også veeeldig søt)
3. Emelie
4. Leonardo da Vinci x 2 (sto i potte)
5. Ingrid Bergman (står dårlig og grunnt plassert)
6. Jardins de Bagatelle
:(
Dette er altså foreløpig liste av det jeg husker i farten. Det var nok noen fler også.

Generelt har det gått mest utover H3-H4 rosene og stilkroser.
Selv Dronning Elisabeth er svart nesten til podestedet, men har noen skudd i flukt med jordlaget.

De som har klart seg best er ikke overraskende:
Hurdalsrosa
Poppius
Trier
Therese Bugnet
Louise Odier
Trier

Det er trauste rosene sine det!

Klippeprogrammet mitt ble delvis spolert av mye svart/dødt. Jeg måtte ofte ned i 10 cm for å finne første skudd. Gikk og mumlet Outfacing bud etter utallige formaninger fra engelske tvprogram :)
Og nettopp det ble egentlig klippeprogrammet i år. Jeg klippet ca 3-5 mm over den øverste ( men stort sett under 30 cm) utovervendte skudd. Og klippet da litt på skrå slik at sårflaten skrår ned vekk fra skuddet slik at vann renner vekk fra det.

Jeg ventet med å klippe alle engangsblomstrende. De skal jeg "spare" til de er ferdig å blomstre. Dog var Chianti så dårlig forgrenet og halvtørr, at jeg måtte ta henne kraftig. Hun kommer neppe med blomster i år. Ja ja, vi får håpe at det blir en mild vinter neste år slik at litt mer klarer seg litt bedre. Har også snauet litt i forkant på Flammentanz, hun legger seg utover bakken og det blir jo bare dumt.

Så det var altså årets store klippe dag!
I morgen er det mulching/legge på kugjødsel. Jeg tror jeg gjødsler de som jeg har måttet klippe kraftig ned med algomin nå denne første gjødslingen, så får jeg heller kjøre ku&høne i slutten av juni. Om jeg legger på noe som helst av jord/kompost på de, ja så dekkes alt til. Så da blir det nok fifty fifty med kugjødsel og Algomin i morgen.

Så får vi håpe at årets "nå fjerner vi alle blomster før vi drar på ferie" - bukett blir like vakker i år som i fjor :)
Alle fra min fiiiine hage :)

Kommentarer

evasan sa…
Hei Lin,
Det var en nyttig, liten oppsummering som Pål tipset meg om. Jeg spør ham hver mandag hva du har gjort i hagen, så jeg kan gjøre det samme... Da er det hjem og klippe rosebusker i dag!
Eva (Påls kollega)
IngunnBW sa…
Så synd med rosene dine, det er ikke noe god følesle å se sine kjære rosebarn med tørre og sorte grener. Men det KAN skje ting enda nede ved roten, så jeg har ikke gitt opp alle sortene 100% enda. Din Trier har klart seg ser jeg, min ser søkk død ut. Er ikke det en nydelig rose! Så lett å forme og så vekstvillig.

Fantastisk vakker rosebukett!! Aha, førvidrarpåferiebukett, altså ;)
Lin sa…
Eva: Lykke til med både roser og tulipaner. Håper det går bra med begge deler :)
Hørtes veldig spennende ut med tulipanene synes jeg! Jeg har lurt på å gjøre noe av det samme selv, så da vet jeg hvem jeg kan be Pål å spørre :)

Ninni: Ja kan det det? Jeg har vært på nippet til å hive dem på komposten. Hvor lenge bør jeg gi dem?
Noen av dem ser litt grønne ut nederst, men har ingen skudd? Jeg lar dem stå da. Om det ikke er kommet opp noe om 4 uker flytter jeg dem over i potter, selv om det sikkert er ytterligere slitsomt for dem.
IngunnBW sa…
Jeg venter et par uker til, da skal jeg til ROM og kjøper evt erstatninger der. I mellomtiden har børster jeg forsiktig av det øverste jordlaget og skuer etter grønt på vei opp