Kurs i hagedesign - Vannopptak i røtter, F1 og Mutasjoner




Jeg er nå igang med bok 2. puh...
Jeg har lest og jobbet meg igjennom følgende tema:
Planteriket
Planteanatomi (Oppbygging av celler, røtter, stengel og blomst)
Fotosyntese
Transpirasjon (vann ut og inn av planter)
Respirasjon
Pollinering
Formering
Arvelære
Tørt sikkert for de fleste, men det er faktisk mye mer spennende "this time around" enn det var på vidregående!
Det er godt skrevet og hele tiden relatert inn i haging. Jeg har herfra plukket ut tre ting som jeg synes er spesielt spennende:

Vannopptak i røtter
Vann trekkes ut av jorda og inn i røttene med en prosess som kalles Osmose.
Osmose oppstår fordi vannet som forlater jorda har en lavere konsentrasjon av mineralsalter enn vannet inne i plantens celler.

Når cellens vannlagre er fulle er planten oppreist og spenstig/stiv. Dersom lagrene ikke er fulle på grunn av mangel på vann, eller at fordampingen i blader er høyere enn opptaket, vil planten bli slapp/visne.

Det som jeg synes er nytt og spennende, er at under noen tilfeller blir konsentrasjonen av salter og sukker høyere i jordas vann, enn i planten. Og da kan vann faktisk trekkes ut av plantens røtter og tilbake ut i jorda igjen.
Mulige årsaker til dette kan være overgjødsling, salting av veier, stier og trapper og flom av saltvann.

Dette kan jo også forklare hvorfor mange planter sliter i områder helt nede ved vannet langs vår flotte kystlinje.

Moralen er derfor at salt IKKE hører hjemme i en hage. Ikke bare blir det værende igjen i naturen i overskuelig fremtid, men det skader også plantene dine og vannopptaket, og siden saltet ikke brytes ned, vil også den skaden vare i overskuelig fremtid.
Bruk derfor andre metoder enn salt på snegler og stilettdamer i trapper :)


F1 Hybrid
Noen ganger når jeg kjøper frø (særlig Tomater) så står det F1 på dem. Jeg tenkte at dette sikkert er skikkelig bra frø, og har relatert det hele til bilkjøring og Formula 1. Det var visst ikke helt riktig. Riktignok gir de jevn og god avling, men ellers minner det hele lite om bilkjøring.

Navnet F1 Hybrid gies altså til planter i første genereasjon som er et resultat av en kryssing av to planter som hver seg er selvbestøvet/innavlet. Man må her håndbestøve/pollinere i 8-12 generasjoner. Dette er jo skrekkelig mye arbeid og gir derfor dyrere frø, men også en meget jevn og god avling. Det er dog viktig å vite at man ikke kan forvente de samme egenskapene hos neste generasjon igjen (F2). I noen tilfeller vil også disse F1 være sterile.

Det er altså en fin ting om dine frø har benevnelsen F1, så lenge du ikke vil samle frø fra dem :)


Mutasjoner
Mutasjon er altså en plutselig endring i en plante eller organisme som ikke kan relateres til dens foreldre eller nære familie. (feks min økonomiske sans)
Mutasjoner oppstår pga en endring/feil i et av genene eller kromosomene under en celledeling. Ofte kalles disse mutasjonene = sport. (da ringer det en rosebjelle i mitt hode, jeg har nemlig en sport av en rose som heter Leverkusen:)
Mutasjoner oppstår spontant og kan ikke planlegges eller forutsees. De kan dog oppstå som en følge av ytre påvirkningsfaktorer, uten at jeg helt har fått noen forklaring på hva de kan være. Forslag mottaes med takk!

Sånn rent menneskemessig sett er jo ikke mutasjoner noe særlig lystig tema, men i hageverden kan det gi ganske så spennende resultater!

Kommentarer

Linda sa…
Så flink du er:)
Spennende og lærerikt:) Hvor tar du dette studiet hen? Finnes det noe info om det studiet på nettet?
Kunne vært interessant å skaffet seg noe av pensum og lest litt om natten. Jobber nattevakter, og det er greitå fylle dem med noe nyttig når vi har det stille...
Tusen takk for at du deler din kunnskap med oss:) veldig glad for det. Klem og fortsatt lykke til
Lin sa…
Hei Linda!
Skolen heter KLC School of Design. Du finner masse info på deres webside http://klc.co.uk
Du må gjerne låne mine bøker når jeg vel er ferdig om et år eller så. Frem til examen hoppes det masse mellom bøkene, og da særlig bakover.
Bøkene er ikke for salg dersom man ikke går kurset. Sorry! :)