Kunstnernes hage i Oslo

Tidligere denne uken var jeg så heldig å få delta i en dugnad utenfor Kunstnernes hus.
Vi etablerte en økologisk kjøkkenhage.


Kunstneren Katja Høst har etablert hagen som sitt bidrag til utstillingen Gentle Actions som åpner på Kunstnernes Hus 23. oktober.
Marianne Leisner var den gartnerkyndige rådgiveren. 

Hagen skal også bidra til kortreist mat og smak til kjøkkenet i restauranten på Kunstnernes hus.

Se den nydelige tegningen



Katja hadde på forhånd hugget opp den triste plenen som lå der fra tidligere, og gjort dette til dyrkbart område. Oslokompost (uten mark??) var tilkjørt, kantsteiner lagt, verktøy skaffet og alt var klart for dugnad.

I hagen er det nå masse deilige småplanter. bønner, mais, mangold, belgvekster, poteter, et lass urter og masse annet. Hagen er kantet med død pil, og vi fikk på plass en flott liten kompost også. Laget av halm og hønsenetting, med lufting på den ene siden.

Vi som ønsket skrev oss opp på en liste for luking, vanning og tynning utover sommern og høsten. Jeg gleder meg til å følge hagen, og rusler nok forbi innimellom for å se hvordan det utvikler seg. 

Også ber jeg på mine knær om at ingen ramponerer hagen!!!
Slike fantastisk flotte initiativ som dette må virkelig få inspirere andre.

Selv om dette egentlig er et prosjekt for oktober, vet jeg at mange av jentene som var med på dugnaden nikoste seg. De/vi ble inspirert og gikk rundt på dugnaden og nøt denne banale grunnleggende fantastiske følelsen det er å lage/dyrke mat selv. Og det i seg selv er nesten verdt hele prosjektet synes jeg!

I england er det en sterk økende trend at restauranter selv dyrker grønnsaker og eller urter i egen hage, og det håper jeg også kommer hitover i større grad

Heia det inspirerende prosjektet Gentle Actions
















Kommentarer