Lin tester telemarkskjøring

ENDELIG fikk jeg en dag i alpinbakken. Det er maaaange år siden sist. Nærmere bestemt like gammel som Jacob og litt til (13 år)
Så nå var det skikkelig på tide!

Jeg kan vagt huske at jeg begynte å gå litt smålei slalom den gang da for lenge siden. Og siden jeg er blitt langrennsjente tenkte jeg at telemark kunne være noe for meg. Lite viste jeg hvor mange mil telemark har gått siden sist jeg så noen ta på seg slikt utstyr.
Nå er det jo nesten som vanlig slalom utsyr. Skiene er de samme, støvlene er nesten like (litt lavere og slankere) og bindingene lar deg velge mellom å stå vanlig carvingsvinger og telemarkssvinger. Genialt!
Dette betyr altså at om du vil og henger litt bakpå, kan du kjøre vanlig slalom/carving svinger med dette utstyret uten noen utbedringer. Så da er det bare å prøve :)

Jeg leide meg utstyr av de muntre gutta på Tryvann Skiutleie. Masse tøys og morro å jobbe der tror jeg. Utrolig sjarmerende ansatte som gav alle gjester (maaange på ski for første gang/utlendinger) korrekt utstyr og heiarop på ferden!

Med minus 14 grader skulle man tro at det var skikkelig kaldt, men det gikk supert. Vi merket ikke noe før det blåste opp på eftan. Da ble det kaaaldt i Tårnbakken og heisene.

Jeg knotet endel i starten, både med å la være å carve, heller tellyturn (som amerikanerne kaller det) og å holde tritt med Jacoben min.
Jacob filmet meg (den røde ustøe figuren), og Pål har klippet ett lite klipp av min 2ndre tur :)



Lin og Jacob i heisen


Flinke og lydige ski!



Den som er flink å stå fint får sin belønning på Frognersetern. Ikke lenge siden jeg var her sist ;)


Peisehylla og resten av setra var nydelig pyntet, ute og inne!


Veldig slitne og fornøyde foreldre til fiiiine Jacob som tar bilde av oss!

Pål snakket med en kar fra Liverpool i heisen. Han og kona var på langhelg i Oslo. De var vandte reisere, men maken til flott sted (Oslo) hadde de aldri vært. ;)

Jeg vil iallefall tilbake til Tryvann på telemarkski fort fort fort!

Kommentarer