Fredagsvin - En flott elegant vin


De fine kollegaene mine kjøpte 4 flotte viner til meg når jeg sluttet sist uke.
3 røde og 1 hvit. Den hvite kjente jeg fra tidligere, og ble kjapt valgt som den første av de fire.

Leitz Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Riesling Alte Reben 2009
Den er tørr, men fyldig. Elegant men også varm. Den er nydelig nå på vinteren, og kan også se for meg denne til fiskesuppe på hytta om sommern.

Dette er ikke en rimelig vin, den koster rett i overkant av 200,- på norske pol, men er på basisutvalget og bør være lett å tak i.
Leitz har mange viner, og mange Rieslsling, så her må man ha med navnet på flasken til polet.

Så om du skal sette litt ekstra stas på din kjære i helgen, eller trenger en gave til en vinentusiast er dette et godt valg!


Jeg har klippet litt ut hva andre har sagt om denne vinen her:

DN: "Prisen er i løpet av kort tid satt ned fra 279,90 til 204,90. Den er trolig det beste hvitvinskjøpet du kan gjøre i Norge akkurat nå. For en deilig vin! Og best av alt; den finnes i basislisten og dermed i de fleste polutsalg landet over. Her er det veldig steinete. Det kjennes nesten på vinen som er ekstremt mineralsk, med innslag av eple, aprikos og sitrus. Vinen er svært delikat, sødmefull og med fin balanse. Lang, fin ettersmak. Passer til: Svin, Skalldyr, Milde oster, Lys fugl, Fisk Lagring: Nå til 2015 " best 2008-2015

Vinforum: five stars "Frisk, ren og mineralpreget riesling med innslag av epler og ferskenblomster på duft. Raffinert og elegant vin med fin syre, moderat alkoholinnhold, stor konsentrasjon og delikate mineraltoner i finish. Som vanlig den beste av de tørre rieslingene fra Leitz. "


Kommentarer