En flott kveld på Haandbryggeriet i Drammen

Til jul fikk vi en lapp der det sto... møt opp på Drammen stasjon dato og klokkeslett. Vi gjorde som antydet og hadde en strålende kveld i en omgjort garasje med mye godt for ganen. Eirik og Felicitas har virkelig truffet blink med denne flotte julegaven.

Jeg var nesten helt sikker på at vi skulle på Øl skolen på Aass bryggeri, men ble langt fra skuffet etter en kveld på dette litt mindre bryggeriet rett opp i gaten for Aass.

Vi fikk først en skikkelig innføring i alle ingrediensene. Vi ble forklart at gjær ikke er gjær, men at både smak og temperatur ved gjæring har stor påvirkning på smaken på det endelig produktet. Jeg tenkte vel at dette neppe var noe jeg kom til å smake, men det gjorde jeg virkelig.
Jeg er jo godt kjent med humle i hagesammenheng, og ble virkelig slått av den utrolig spentige saftige duften det kom fra disse blomstene presset i pelletsform. Ikke rart det er dyrt. En pellets var veldig tung, og disse tørkede humleblomstene veier jo ingenting. :)
Jeg spurte (siden vi snart skal på Pub i UK) hva humle er på engelsk, og fikk svaret; Hop. Og det er egengtlig ett litt fint navn siden det er skikkelig spenst i smaken av den.

Haandbryggeriet er et lite bryggeri drevet av fire karer i en slags dugnadsorganisasjon.
Vår vert Arne guidet oss trygt igjennom smakene på 6-8 øl, inklusive noen sure. Dette med surt øl har jeg ikke helt fått grepet på ennå, men så langt jeg kan forstå er det nermest som en egen gren å regne. Øllett er virkelig bittert og kan knapt sammenlignes med vanlig øl. Dette sure øllet går stort sett i eksport.
Og nettopp eksport er stort for disse gutta. Av de 15-16 øllene de produserer er det bare 5-7 tilgjengelige på det norske markedet. Resten går til eksport der USA og Australia er store markeder allerede.
En av grunnleggerne Arne guider oss trygt og kyndig gjennom kvelden. Jan sølve sees tl høyre! 

Her er noen notater jeg tok under selve ølsmakingen:
Jeg vil gjerne legge til at jeg IKKE er noen kjenner, og bare ramser opp hva jeg lett bedugget har oppservert på min utrente tunge :)

1. Bavarian hveteøl
Frisk hveteøl med litt bitter slutt. (grønn etikett)

2. Ardenne blond
Tørr hveteøl, ikke så frisk som den forrige. Har aroma av humle
Til øl med mye humle anbefales sterk mat med chilli

3. IPA Fyr og flamme
Denne IPAen var ikke slik jeg vanligvis tenker på som en IPA. Denne var mindre søt og langt mer besk. Er ikke helt sikker på om jeg ble så ven med den.

4. Hesjeøl
Denne har jeg servert flere ganger før, og det er litt stas å se reaksjonene. Denne er nemlig skikkelig røkt.
Den er god alikevel, men du bør være glad i litt røff øl og ikke en pilsnerfantast.
Vi lærte at til røkt øl, passer røkt mat.

Så da var det jo på sin plass å gå ennå mer røkt med:

5. Røyk uten ild
Den var veeeldig røkt. Men til røkelaks ble den veldig god. Veldig rart egentlig. Røkt + røkt burde jo bli helt crazy, men i stede så ble det flott balansert. 2+2=1 i dette tilfellet. :)

6. Farewell øl
Dette gravøllet var virkelig godt! Jeg ble veldig overrasket. Dette med grav, død og farvel ble liksom litt rart på en så fin munter kveld. Men øllen var god :)
Den er laget på en spesiell belgisk gjærkultur og Muscovado sukker.

7. London Porter
Dette var også en rar miks. Denne kraftige porteren fikk vi servert med kraftig Brownie. Ikke kveldens beste øl, men en vellykket kombo :)

8. Sur øl (Sour Ale - Handbakk)
hmmm "Isjh" står det i mine notater.
Dette er jeg nok ikke voksen nok til ennå! :)

9. Dobbel dose (også IPA)
Masse masse masse humle står det....
Denne er laget på en europeisk humle og er laget på en slik måte at humlen skal få komme ekstra godt frem. Passer til sterk og eller grillet mat

Det ble ved flere anledninger nevnt at høy alkoholprosent er viktig for smaken, og de fleste av disse øl var sterk øl. En var oppe i 9%. Jeg synes det er litt trist, men da må man jo bare drikke mindre. :)
Disse øllene fåes derfor stort sett på polet.
Etiketten inneholder mye nyttig info, så les før du kjøper, så er sjansen større for at du får en som passer deg. Disse øl er ikke vanlig pilsners, så greit å vite hva man kjøper.

Jeg liker aller best den gamle etiketten, dvs den hvite i bildet over. Den hånden blir litt for minimalistisk for meg. Men så er jeg IKKE minimalistisk heller dah. Tvert i mot! :)
Dette var en av de beste kveldene på leenge!

Tusen takk til fiine Felicitas og Eirik som gav oss denne flotte gaven!
Stoor stas!
.

Kommentarer