Ny kjøkkenhage fra bunn og opp

Jeg skal male både dem og trappen bak. :)
Til høyre for kassene, innerst i kroken skal det stå en vanntønne og sanke vann fra takrennene.
Ja så er jeg igang med en ny slags kjøkkenhage.

Jeg har kapitulert den gamle (under ørti høøøøye furu, gran og bjørker på nabotomta som vistnok ikke skulle felles alikevel) og den er nå bare en barnehage. Det vokser ugress der, så jeg må få lukt. Planen er å rive opp karmene, fjerne alle plantene + ugress også bare dra jorda utover gresset, for så å så nytt skyggetålende gressfrø oppå.
Nok er nok, Nabotrær vs Lin 1-0!

Så da var det jo ganske så magisk i dag da jeg fikk på plass jord i pallekarmer ved terassen. Jeg tror plasseringen er ok. Det er på sydvest hjørnet av huset, men får litt skygge fra huset ved siden av. Det er dog inne i en krok og jeg tror at dette kan gjøre at mikroklimaet er mildt der.
Time will show!

I mangel av penger blir det ikke så masse denne gangen. 3 karmer fyllt med 2 deler hjemmelaget kompost, 1 del jord fra en haug fra i fjor, 1 del sekkejord og 1 del kugjødsel fra sekk. Min egenkompost er iblandet endel silt fra ekstremluking jeg driver med innimella, så den er lett og fin.

Når jeg spadde i jordhaugen fra i fjor fikk jeg med ett lass mark, det er kjekt for under kassene er det pukk :)

Jeg er nå klar til å putte inn alle godsakene. Bønnene, potetene og tomatene må nok vente, det samme med rødbeter (ikke ferdige til å prikles en gang)
Det blir masse forskjellig innhold i disse stakkars kassene, og det blir stinn brakke!

Her er det som skal inn i disse to karmene:

Lav karm (1 stk):
2 gressløk
1 kinesisik gressløk
Matrem
1/2 timmian
1stor oregano
4 lavendel sogn
3 Mynte
4 x Jordbær
2 x Romersk kamille
13 sitronmelisse
4 agurkurt
Watercress
Salat

Høy karm (2 stk):
Sjalottløk
3 blå poteter
14 hvite poteter (Asterix)
10 Bønner (Broad beans og Berlotti)
18 tagetes
17 sungold tomat
5 Sukkererter lav
5 sukkerter høy
13 rødbeter
10 Sjalottløk

Kremt...
Blir kanskje litt fullt eller? :)

Vi prøver å ser!
Jeg skal iallefall nå igang med det jeg liker aller best!!! Tegne opp beddet med alle ingredienser! :)

Fresh!!!! Her kan jeg fortsette å gjøre feil og lære en masse!

Kommentarer

Hvor får du tak i disse karmene? Har alltid lurt på det. Tenker også å lage en ny kjøkkenhage. Har aldri fått til kjøkkenhagen der vi har den. Antar det er for lite sol der.
Stein sa…
Hei Lin. Spennende å se hva som kommer til å vokse frem i kjøkkenhagen din. Jeg var så heldig å få tre stk. pallekarmer selv i går, så jeg har også planer om å lage en liten kjøkkenhage i år...! :-)
Kos deg i vårværet!

Stein
17! tomatplanter?
Du er jaggu optimistisk ;)
Lin sa…
Hagen i Grubba:
Alnabru/Økern i Oslo om det er her du bor. Du kan også prøve finn.no
Jeg har også sett at bedrifter som mottar mye varer av større karakter ala verksteder osv har disse liggende utenfor. Dog er Europall på Alnabru beste tips så langt. Adressen er Smalvollveien 34, 0667 Oslo. :)
Husk å fore med plast for å holde på fuktigheten i jorda. Det glemte jeg!

Stein:
Kooos deg du og! Kanskje vi sees på mandag på Oslo Mek igjen?
Lykke til med dine grønnsaker!

Moseplassen:
Litt mange kanskje ... hmmm men jeg er jo så glad i tomater. Ja ja, et par i rosebeddet og et par i det varme beddet dah, så er vi kanskje nede i 10 i kassen. Du har nok rett 17 blir altfor trangt, særs med poteter og :)