Oppskrift Lins gammeldagse brune lapskaus

Jeg er lei av pølselapskaus basert på frossenblanding av grønnsaker og vil ha orntlig lapskaus, slik den var når vi kjøpte på Egon. Jeg har forsket og prøvd, og havnet på denne søndagsoppskriften.

Til 4-6 personer (Totaltid ca 2 timer)
700 g oksekjøtt (jeg brukte ytrefilet, det var det eneste Kiwi hadde)
1 løk
500 g poteter
1 liten pastinakk
1/2 liten kålrot
2 gulerøtter
1 persillerot
1 purre
Buljongterninger eller pulver
evt. Maisennamel til jevning

Rens kjøttet og skjær det i små terninger. Stek litt og litt i stekepannen sammen med løk, til kjøttet får en fin stekeskorpe. Ha på salt og pepper og hell over vann så det så vidt dekker. Ha i buljong iht pakken. Hell hver runde over i en gryte eller stor kjele sammen med halve purren.
Når alt kjøttet er i gryten, kok opp og la det småkoke i 15 minutter.

Om du vil ha litt ekstra smak, ha gjerne i et laubærblad. Smak til underveis om du ønsker mer buljong i også.

Hakk alle røttene i små terninger.
Ha i resten av purren og alle røttene i gryta og kok til grønnsakene er møre. Dette tar ca 30 minutter her hos meg.

For å jevne ut og gjøre den god og tykk kan du enten ta ut 10-20 potetbiter og mose dem med en gaffel og blande mosen i. Eller du kan lage en jevning med Maisennamel rørt ut i vann. Jeg liker min god og tykk, så jeg gjør begge deler.

Serveres med flattbrød eller rundstykker, ett glass rødvin / øl og litt tyttebærsyltetøy.

Velbekomme!

Kommentarer

Snuffeldyret sa…
Nesten lik min hjemmelagde jo! Men jeg bruker sellerirot og av og til litt bacon...!
Lin sa…
:) bacon høres knall ut!
Den stjeler jeg glatt!
Det gjør jo undre i Lasagna så hvorfor ikke!
Turid sa…
Jeg gjør nesten likedan, men med sellerirot som snuffeldyret. Mmmmmm lapskaus på gammelmåten er mat for mons, helt på grensa til festmat.
Ha ei nydelig helg.