Hagen med flest WOW - Stourhead - landskapshagen

Huset og hagen i Stourhead har en lang og broket historie. De ble bygget på 1700 tallet. Hagen er designet av daværende eier Henry Hoare (kjent som Henry the Magnifisent). 


Han fikk laget den store innskjøen, og stien som går rundt innsjøen er innspirert av Gresk mytologi - Aeneas’s descent in to the underworld. 

Hagen og huset har vært i National Trust eie siden 1940 tallet, og er utrolig godt vedlikeholdt. Jeg er medlem og får dermed fri inngang til alle deres hager og eiendommer. 

Når man ankommer går man igjennom en kjedelig bygning med bilettluker og rusler stien godt skiltet mot huset og hagen. Siden jeg er så veldig intressert i hager hopper jeg nesten alltid over huset. Strener rett forbi. 
Stien forbi huset er også litt trist. Så begynner veien å smalne og man kommer til en liten plass dekket av store trær. Og så ser man det for første gang. 
En fantastisk utsikt. 
Trær i alle farger og former rundt et vakkert vann og midt i det hele et nydelig tempel. 
GOSH. 
Man tar ett lass bilder og tenker at bedre enn dette kan det neppe bli. 
Men det gjør det jo selvsagt. 
Husker du filmen Pride and Prejudice? Den regnscenen når Kiera er så sint på sin beiler. Det er filmet der oppe! 

Det er koselige benker strategisk plassert over alt i denne hagen. Hver gang du ser en ledig benk, så sett deg ned for jeg garanterer at den står der av en spesiell grunn og utsikt. Det er mange tempel og vakre bygg i denne hagen. 

Jeg så hagen alene og folk rundt meg var nok litt i stuss i at jeg gikk og wowet og sukket henført helt for meg selv :) 
Jeg tok lass på lass med bilder og noen av dem finner du her >https://picasaweb.google.com/108161389515836832248/Stourhead#slideshow/5912084577760117762
For de som kan foto kan man se at ikke bare er de tatt i sterkt motlys, men det er også skjedd noe med grønnfargen og alt jeg prøver å rette det, så blir det bare værre. 

Hagen koster rundt 100,- om man ikke er medlem. Det tar ca 40 minutter å gå rundt innskjøen om man går på litt radig. Turen ender opp i husets lille landbygd med en koselig pub, kirke og tearooms. :)
Jeg liker Rhododendron, også i August!

Om du liker å gå tur og liker hager, ja så er dette HELT perfekt for deg. :) 
Dette er nok en av de aller vakreste hagene jeg noen gang har vært i. 

Kommentarer