The wonderful Lost gardens of Heligan

Noen har tenkt langt og lenge når de har designet denne utsikten fra en liten bro midt i elven. 
NYTT: Sorry, bildene er nå på plass. Beklager at det var utigjengelig en tid. :)
Se bildene her >

Milde himmel for en magisk hage dette er. Den har ALT. Absolutt alt.
Milevis med blomstrende enger, tropiske jungler, grotter, ønskebrønner, stramme buksbominrammede blomsterbedd, enorme kjøkkenhager, nasjonale samlinger av Rhododendron og Camelia og mange mange vakre kilometer med slyngende stier.
Her kan man være i dagevis uten å få med seg alt. Jeg brukte sirka 4 timer i sol og tordenvær ispedd regn og hagl løpende rundt med et stort smil om munnen.

Første gangen jeg hørte om hagene i Heligan var i et Gardeners Question Time program på BBC radio. Noen spurte om tang som gjødning og panelet refererte til denne hagen. At i Heligan brukte de, og hadde historisk sett alltid brukt tang som hoved form for gjødsel med stort hell. Siden jeg også har god tilgang på tang, førte jeg hagen opp som "bør besøke" i Englandslisten min. Den er lang. :)
Det jeg glemte å spørre gartnerene om når jeg var der, var deres erfaring med tang... Selv om gartnerene var godt tilgengelige over alt i hagen, glemte jeg alt om tang.
Og det er jo det en hage skal. Den skal stjele tankene og humøret ditt og gi dem en skikkelig oppsving. Viske bort alt annet.

Siden denne hagen ligger rett ved Eden og er for alltid knyttet til den, var det naturlig å slå dem sammen. Besøke begge på en dag. Drar man til den ene får man dessuten avslag på inngang i den andre.

Historien
Hagens storhets tid begynte på 1700 tallet med daværende eier Henry Hawkins Tremayne som laget den nordre delen av hagen samt kjøkkenhagen og melonhuset. Hans sønn John Hearle Tremayne fortsatt arbeidet og var i jevn kontakt med plantesamlere og hadde særlig interesse for Rhododendron.
Hans sønn igjen John Claude Tremayne etablerte den Japanske hagen, som nå kalles jungelen. Denne ble etablert på begynnelsen av 1900 tallet.

Huset ble i både første og andre verdenskrig benyttet av forskjellige tropper og etter annen verdenskrig ble huset laget om til leiligheter og solgt. Hagen forfalt og grodde helt igjen.

SÅ i 1990 begynte arbeidet med å gjenopprette hagen. Tim Smit og John Willis (etterkommer av Tremayne) har frem til dags dato gjennoppreist hagen til sin gamle praktfulle tilstand og mere til.
Gutta står også bak The Eden Project.

Jeg tror jeg må la bildene få vise resultatet, se bildene her >

.

Hagen kan fint sees fra rullestol, selv om det kanskje kan bli noe tungt opp igjen fra jungelen. Unger vil elske den og et nytt lekeområde med masse morsomme hinderløyper er på vei opp. 
Det er et godt tearoom som serverer nydelig is fra området, og alt annet du måtte ha lyst på. 

Det er guidede temaomvisninger på formiddagen.

Inngangen koster som alle andre hager, rundt en hundrings per voksen. Hadde det kostet 1000 hadde det fortsatt verdt verdt det :)

Hagen ligger i Cornwall heeelt nede ved kysten. Et fantastisk område, men et godt stykke fra London. De sier 4 timer på nettsidene, men det må være uten trafikk og utenom rushen. Jeg brukte nok litt over fem timer. 

Kommentarer

Maria sa…
Denne står langt oppe på drømmelisten. Takk for nye argumenter for å få reist dit snart!
Lin sa…
Ingen årsak! Bare kall inn til kaffe om du vil ha mer detaljer ;)
hagen vår sa…
Hei! Å få den følelsen å springe rundt for å se ALT, kjenner jeg igjen. Var i England i slutten av mai og det var overveldende. Tok heldigvis mange bilder. En Englandsliste med "bør besøke" skal jeg jammen lage. Har en bok som heter noe lignende som : Tusen hager å se før du dør, gir også inspirasjon til en slik liste.
Tusen takk for hyggelig hilsen til gruer/gleder prosjektet. Anne
Lin sa…
Hagen vår: Ja det er virkelig spennende å besøke hager. Jeg elsker store historiske hager, men aller best de som har en skog eller landskapsdel. Og om det er tropisk som her er jeg solgt! :)