Hvorfor???

Denne bloggen er nok stadig fyllt med mer England, enn rent hagestoff. 
Og det er fordi jeg stadig oftere reiser over. Jeg forsøker å få til en gang per måned, men noen ganger må jeg hoppe over. Det dukker opp ting også koster det jo litt ;) 

Så hvorfor dra over igjen og igjen?
Vel noe av det som er mest stas er folka på landsbygda. Utrolig mye hyggelige, generøse og snille folk som åpner hjem og favn for folk som kommer ramlende inn fra Norge. 
Ellers er noe av dette grunnen til at jeg drar igjen og igjen: 



Det er ikke så vanskelig å kjøre bil på feil side av veien og i feil side av bilen som man skal ha det til. 

Ofte trenger du ikke engang velge side. 

Kystlinjen er magisk!

Shoppingen er bra og utvalget rikt!

Været er som regel godt. Regner det er det ikke lenge før det er sol igjen. 

Det er utrolig mange vakre hager å se. De har som regel alltid en god cafe. 

Også er det noe med den vennlige og service innstillte holdningen Britene på landet har. Dette gjelder altså ikke for London. 


De har gamle vakre overnattingssteder

God frokost (dette frokostrommet er fra 1200 tallet)

Vakre landbruksarealer


Koselige landsbyer som ser helt like ut nå som på 1700 tallet.


Og det fine er at alt dette er ikke fra deres Showroom. Dette er det vanlige... 

Kommentarer

Turid sa…
Og da fikk jeg sånn plutselig ustyrtelig lyst på en tur til England ;)
Finfin lørdagskveld til deg.
Åshild sa…
Det fikk jeg også. Kanskje jeg skal be om forslag til en ukes biltur? Kjøre hvor? Overnatte? Se hva? (selvfølgelig noen hager, men også noen gåturer for at mannen skal orke å bli med i hagene)
Inger Marie sa…
Oiiijjj...nå ble jeg helt satt ut1...dette frister såååå...de flotte bygningene og landskapet...alleen på det første bilde...ja ALT:))
Takk for inspirasjon:))
Lin sa…
Turid: Tusen takk! Håper du har hatt en fin helg du og!

Åshild: Gosh det er ikke lett å gi tips når jeg ikke kjenner deg. Selv er jeg veldig glad i Surrey, Hampshire og Kent. Jeg kunne foreslå følgende.

2-3 netter i Shere på Rookery Nook B&B http://rookerynook.info
Se Wisley Gardens (4-5 timer)
Gå til Peaslake og tilbake (runde 4 timer inkl lunch)
Om man er der på høsten er Winkworth Arboretum et MUST! :) Koselig å gå lang tur samtidig som det er hage.

1 Natt i The Bucks Head (http://www.thebuckshead.co.uk)
Går tur til Winchester Hill
Se Sir Harold Hillier eller Mottisfont hage avhengig av årstid

1 Natt i Brighton
Se den søte lille byen og besøk alle de små koselige butikkene. Spis Sushi på Moshi Moshi, rusle langs strandpromenaden

1 Natt på Church Gate B&B i Cranbrook http://www.churchgates.com
Se Sissinghurst og The Great Dixter.

Om du virkelig bestemmer deg for å dra så spør gjerne mer på mail: lin@paal.org :)

Lin sa…
Inger Marie:
Ingen årsak!
Takk for koselig kommentar!
Åshild sa…
Jeg tenkte nok også det området. Jeg var i Brighton i 1972 og har hatt lyst til å dra tilbake. Det blir definitivt en tur neste år. Selv om hagene sikkert er flotte hele året hvilket tidspunkt ville du valgt for å oppleve stauder og roser?

Ja, er tar nok kontakt igjen.

Vi har faktisk hatt tykk vegvesenduk noen stder i hagen, men det har sikkert ikke vært tykt nok lag oppå.
Lin sa…
Brighton er bare sååå søt. Knall shopping, lass av koselige kafeer, bra billige restauranter og alt annet man ønsker seg i en utrolig mye vakrere innpakning er travle grå London.

Når det gjelder stauder og roser er nok slutten av juni, juli og august best. Personlig synes jeg Magnolia, Rododendron, Blubells og Azalia er best så for meg er det april, mai og juni :)
Høsten er også utrolig vakker.

Da England har lass på lass av Eføy og Kristhorn er også november-mars en fanstastisk tid å besøke England, iallefall for en helg. Det er veldig grønnt over alt og hjemme er det bare frost og snø :/

Når det gjelder duk så er det vel kanskje ikke noe som virkelig stopper. Jeg la tykk duk og doble brostein og de er fyllt til randen med kløver, jordbær og en annen kryper med gule blomster. De går i fugene...
Anonym sa…
Kjempefine bilde, får absolutt lyst på Englandstur! Fint i Cornwall, syns eg, og så likar eg Bath veldig godt.Kent og Surrey står på ønskelista. Ja til masse Englandsstoff på bloggen! :)

Helsing Karin (heggvin på insta)