Kjøkkenhagen - En slyngende sti - The winding path


Jeg vet det er lurest med en rett sti gjennom kjøkkenhagen.
Jeg vet det er enklere å anlegge en rett sti
Designmessig henger det veldig mye mer på greip med rette linjer.

Men alt annet i min hage er rette linjer. Alt er kantet og strengt. Nå er jeg lei og jeg vil ha noe annet. Jeg drømmer om en tettgrodd hage med høye buksevekster og slyngende stier i mellom. Men det har jeg jo ikke. Min mann er veldig glad i plen... og utsikt. Så derfor ... som et slags desperat forsøk på å trekke litt Lin inn i hagen vil jeg ha en slyngende sti gjennom kjøkkenhagen.
Jeg husker ikke hvor stor den ble til sist, men la oss si sirka 12 x 4 meter karmet kjøkkenhage.
Stien skal gruses og grusen skal i før helgen.

Foreløpig lar jeg formen på stien gro litt i hodet mitt. Jeg har gravd ut sånn sirka slik jeg ønsker.
Jeg grov den først ut langt mer svinget, men det virket jo ikke naturlig i det hele tatt. Det ble for konstruert og for lite tilfeldig. Ennå ser jeg at det svinger litt voldsomt. Må rette litt mer i morgen.

Jeg skal ha inn noe så motsettende som et stort fuglebrett og et fullskala fugleskremsel. De skal i hver sin ende. Fugleskremselet ved ripsbuskene og fuglebrettstativet rett ned for trappen.

Mon tro om det blir fint. Jeg legger i tykk duk slik at om jeg ombestemmer meg, så skal det med litt hassle være mulig å ta opp grusen, grave om og legge rett siden.
Jeg skal også ha noen tråkkheller her og der samt en skikkelig god plank jeg kan legge på der jeg trenger å gå i beddet.

Hva tror du? Blir det fint slik?
Får jeg til å plante områdene med grønnsaker på et fornuftig vis?




Drivhuset lukket for kvelden. Lurer på hvor lenge det er til jeg må sette på varmen der inne. 

Den nye Thuia (HAT) hekken mellom oss og naboen er på plass. Jeg er IKKE noe glad i Thuia, men kastet til sist inn håndkleet. Jeg ville ha Bøk. Naboen vs Lin 1 - 0... 

Kommentarer

Snuffeldyret sa…
Stemmer for slyngende sti! Litt vanskeligere å få organisert kjøkkenhagen kanskje, men lekkert å se på!
Mari Anne sa…
Grønnsakene kommer ikke til å gro hverken bedre eller dårligere med slyngende sti. De bryr seg ikke, men hvis du liker stien kan det hende du går dit oftere og DA kommer grønnsakene til å gro bedre...helt sikker.

Thuja som er godt stellt og klippet kan være helt grei. Smaragd? Selv Brabant kan bli ok hvis den klippes.
Turid sa…
Dette blir fint skal du se. Og jeg vil også gjerne se senere også :)
Lin sa…
:) Jeg skal poste bilder senere også!
Når det tjukker opp litt.

Thuiaen er Brabant. I følge naboen vokser Brabant 30 cm i året. Det forklarer jo hvorfor Thuiaer i Historiske hager i England er så syyyyykt svære. Naboen vs Lin 10-1.

Så fint at dere ikke synes at slyngende sti i kjøkkenhagen blir stress.

Kjenner jeg meg selv rett blir det mest frukt, bør og røtter i denne kjøkkenhagen. :)