Chelsea chop - Få mer buskete solide stauder som blomstrer lenger


Blandt de proffe planteprodusentene er dette er velkjent triks, og hagere verden over har latt seg overbevise. Jeg forsøkte dette på min Høstbergknapp i fjor med stor suksess. I år skal jeg utvide. :)
Det er nok denne boken (The well tended garden) som først delte teknikken blant vanlige hagere.

Hvorfor: 
For å hindre at planter blir veldig høye og vimsete
Sikre at de ikke faller over eller tränger plantestøtte
Mer kompakt vekst
Flere litt mindre blomster

Hvordan: 
* Klipp plantene tilbake 1/3 - 1/2 i høyden
Sørg for at planten har godt med blader for fotosyntese selv etter klippen 

* Dersom du har flere like planter i gruppe, gi halvparten en klipp og la den andre halvparten være, så får du dobbelt så lang blomsting

* Du kan også klippe den fremre delen av en større staude ned, og la den bakre delen stå, samme effekt som over. Dobbelt så lang blomstring. 

* Gi en dose gjødsel (gjerne flytende) etter klippen.

Det er skikkelig pyton å gjøre dette den første sesongen. Det føles jo helt feil. Men så ser man resultatet og man blir langt mer villig og proff frisør i kommende sesonger.
Se video nederst i posten. 

Når: 
Begynnelsen av juni

Hvilke planter: 
Senblomstrende stauder med gjentagende blomstring. Er du usikker kan du safe og bare klippe halve stauden. 

Disse listes stadig opp som aktuelle planter:
Campanula
Monarda
Phlox
Rudbeckia
Asters
Anthemis tinctoria
Echinacea purpurea
Helenium
Phlox paniculata
Sedum (særlig de med sterk vekst som feks. 'Herbstfreude')
Solidago
Eupatorium
Veronicastrum
Penstemon
Kattemynte
Krysantemum
Helianthus

Stiklinger av avklippet
Mange av disse plantene kan du bruke avklippet som stiklinger.
Særlig suksess oppnåes med disse: Sedum og Nepeta.


Klipp for nytt bladverk
Tidligblomstrende planter kan ofte se triste ut om sommeren og på høsten og kan derfor med fordel klippes helt tilbake etter blomstring. De vil da skyte opp nytt friskt bladverk og er du heldig får du en andre blomstring. Gi også disse en dose gjødsel etter klippen.
Du får i tillegg masse ledig plass i beddet en stakket stund slik at du kan ut å kjøpe ennå flere planter! ;)

Dette kan du gjøre med disse plantene:
Astrantia
Geranium
Lamium
Nepeta
Digitalis
Alchemilla mollis
Salvie
Orientvalmuer
Lungeurt



Chelsea chop

Kommentarer

Unknown sa…
Dette var interessant! Jeg toppet sommerblomstene for første gang i år, og det ga virkelig resultater, så der er jeg overbevist. Skal ta med meg saksa ut i hagen neste gang og gjøre det samme med staudene :)
Turid sa…
Har forsøkt dette på noen av staudene, med vekslende hell. Det er så kort sommer her at de sentblomstrende ofte ikke rekker å blomstre. men de årene de rekker det er det hagehøstfest :)
Men å toppe er vondt uansett, stauder eller sommerblomster. Men det blir så mye finere etterpå.
Lin sa…
Den lykkelige hagen:
Jeg vil påpeke at jeg som hovedregel ikke anbefaler denne stussen for alle stauder. Det er endel som bare setter ett sett med knopper tidlig og som jobber med disse gjennom sommern. Stusser jeg disse får jeg 0 blomstring...

Turid:
Ja man bør kanskje forbeholde det til gode sesonger... :) eller lune kroker i hagen der blomstringen kommer før.
Marit sa…
Takk for gode tips, det er alltid artig å lære å prøve noe nytt.

Ha en fin dag fra Marit.