Et helt spesielt staudegartneri



Jeg har fått tips om dette gartneriet et par ganger tidligere, men når flinke Eva tipset om at de kanskje kunne ha min nye dille Akeleiesøster der, så hoppet jeg i bilen og kjørte dit.
Mjærum staute og urtesalg... VELDIG dumt jeg ikke har vært der før. Eller kanskje bra. Kunne jo gå konkurs på et slikt besøk.
Stedet ligger ved Hobøl kirke i Østfold og er nok under en times kjøretur fra hovedstaden og en 20 minutter fra min dør.

Janne som driver gården har en vakker (selv nå) besøkshage der man kan gå å rusle, samt stoler plassert ute så man kan ta seg en pause. Man kan fint tilbringe en halv dag der om ikke mer. Ikke alle slike plantesalg man bør ha med niste... ;)

Det må være mange millioner planter i drivhusene der og _alle_ har håndskrevet plantelapp. Alle plantene for salg står fint plassert med store håndskrevne skilt om hvor planten ville trives best, og hvordan du kan forvente at den blir seende ut.
Plantene virker til å være sådd / dyrket frem på gården? I så fall må vi straks og med en gang slutte å handle på de store Hagesenterenes pistrete stemor fra Nederland å komme hit og til lignende steder å handle lokal produserte skatter! Noe annet vil jo bare være bortkastet!

Jeg ble stormforelsket og lurer på om jeg ikke må en tur tilbake så snart skattepengene kommer! Ha med henger!

Jeg har ikke mest penger for øyeblikket, så da ble det ikke så mye handling denne gangen. Disse ble med hjem:

2 x Aksverkonica - Veronica spicata
3 x Kattemynte - Nepeta faassenii
2 x Blålin - Linum perenne
1 x Grønnakeleie - Aqulegia virdiflora - Chocolate Soldier
2 x Prakthumle - Geum coccineum

Plantene er utrolig frodige, sykdomsfrie, står i god jord og virker totalt lykkelige. Håper jeg klarer å gi dem den samme oppfølgingen! Prisene var stort sett 40-45,- pr plante i vanlig størrelse potte. (som ei vanlig julestjerne selges i)

Jeg har planer å starte å samle lenker til slike gode staudegartnerier og planteutsalg, så om du vet om noen, så popp innom her i morgen Søndag eller i tiden fremover og finn post med oppfordring til lenkedeling så trommer vi sammen en god liste!

Stien fra parkeringen ned mot drivhusene

Drivhusene!!!

Nevnte jeg at alle merkepinnene er håndskrevet?

En meget travel ansatt i drivhuset. Hadde ikke tid til å slå av en prat en gang!

Disse bildene viser virkelig ikke hvor koselig denne hagen er. Selv nå i starten av mai var det masser av blomstring over alt. 

Stien ned til dammen


Kommentarer

Turid sa…
Oioioi, dette så utrolig flott ut :) Det er nok mer enn 20 min dit for meg, mer sånn ca 3,5 - 4 t, mn pytt hva gjør man ikke for et gartneribesøk. Kan tenkes jeg reiser hit en tur utpå forsommeren.
Lin sa…
Turid:
Tenker du å ta turen dit så vil jeg anbefale deg å poppe innom Linda på Hagen på Saga. Det er sikkert ikke mer enn 15 minutter unna og har både vakker vakker hage og mye fint til salgs både av planter og utstyr. Hun også produserer mye selv!
Også har hun pil!