Favorittfrønettbutikker - Topp 5 listen

Disse har jeg kjøpt frø til fra Special Plants

På en gledelig oppfordring fra Jan Sølve kommer her en liste over mine favorittfrønettbutikker. Min gamle liste er fra 2008 som plutselig er blitt 7 (!!!!) år gammel og veldig utdatert. Listen under er egentlig ikke veldig nøye prioritert. Alle disse fem er gode og mine favoritter og jeg bruker dem til forskjellige ting. Det finnes ett lass flere og jeg har stort sett testet dem alle, de når altså ikke opp i min liste ;) 

Vi går nå inn i den siste hagedvaleperioden av året. Allerede 4 januar starter jeg opp såing av Kjempeverbena også renner det på utover mot mars. Mars er en veldig stas måned. Da er det nemlig lov å så det meste av det som skal såes inne. 

Kanskje rekker jeg også å få ut noen staudefrø i snøen til helgen, men det har jeg egentlig ikke så god erfaring med. Prøver hvert år, men opplever laber spiring. Alle tips er varmt velkomne!

Her er min toppliste over frønettbutikker: 

1. Solhatt

Denne butikken har spesialisert seg på økologiske frø. Jeg har handlet mye forskjellig fra dem. Det er stas å støtte norske nettbutikker og økologisk produserte grønnsaksfrø vil hjelpe deg til å få mest mulig næring i maten til familien din! Husker ikke om de er spesielt raske til å sende, men mener det meste har dukket opp til forventet tid. Om du er en grønngjødsler som meg, gå inn og velg "bestill som yrkesgartner" så får du MYE større kvanta. Man trenger jo mye for å dekke godt!
http://solhatt.no/

2. Thompson and Morgan

Dette er min Go-to butikk når jeg trenger mye forskjellig. De har bredde i sortementet og goooode priser. 
Her får du mye for pengene. Tomatfrøene er alltid suksess. Pass på at du havner på deres International nettbutikk som sender til Norge og ikke USA eller UK butikken. Lenken over er riktig ;) Frakten tar en stund, 12-30 dager er min erfaring
http://www.tandmworldwide.com/

3. Gardenliving

Gardenliving er også norske. Dette er butikken om du liker høy kvalitet og litt uvanlige sorter og varianter av blomster og grønnsaker. De har også masse flott redskap. Også slipper du å tenke på tollgrenser!
http://www.gardenliving.no/categories/froe

4. Special Plants Nursery

Dette er en av storfavorittene på blomsterfrø. Disse frøene finner du ikke på Plantasjen... Utrolig mange godbiter du kanskje aldri har hørt om før, men som er herdige og som du bør ha! ;) Er du i England (nær Bath) er dette er MÅ BESØKE hage / planteskole. Hagedesignerene elsker denne!
http://www.specialplants.net/shop/seeds/

5. Pennard Plants

De har utrolig mange forskjellige grønnsaksfrø og deres fokusområde er Heritage frø. Altså frø fra før vi modifiserte og arvet frem grønnsaker som ser pene ut, men ikke har noe næring igjen. Pennard er også en besøkshage. Også har de de fineste frøposene tegnet av eier og frøhøsteren selv. Jeg er litt i stuss på navnene på grønnsakene, de er skjelden på latin og virker til å være mer beskrivende navn. Jeg er dog veldig fornøyd med spiring og smak! ;) Er du på engelske hageshow ala Chelsea, se etter dem, de er på alle slike messer og show.
https://www.pennardplants.com/


Pennard plants fine poser!

Kommentarer

Maria sa…
Nå er det tydeligvis lenge siden jeg var på frøkjøret! Her er det helt ukjente frøsjapper :-) Jippi- Og takk.
Lin sa…
Maria:
Åhh så koselig dah, at det var noe nytt :)
Du som har så flotte forhold i kjelleren skal du kanskje igang med frøsåing igjen?
Savner deg og gleder meg til vi får til kaffe snart, før jul?