Hagehelg og smart løsning for å bortekompostere



Denne helgen har jeg endelig fått vært litt i hagen!
Jeg har fjernet alt dødt i alle bedd foruten to små. Alt prydgress, irisblader og frøstengler, roseavklipp, døde grønnkålplanter, døde alt mulig planter, alt er ryddet ut i svære hauger.
SÅ hva gjør jeg da med alt dette døde plantematerialet?
Hadde jeg bare hatt et småbruk skulle jeg hatt verdens tøffeste og mest effektive kaldkompost! Men det har jeg ikke. Ikke noen av delene.

Jeg har 2 små pallekarmer til kaldkompost og ei dunke til varmkompost. Og alt dette døde materiale er jo bare en av de to komponentene som skal til for å få fart. Vi mangler jo grønn.
Så da har jeg rett og slett vært på Ski Bygg og handlet en slik Steinposeting. Den er til å oppbevare og frakte singel, grus, stein osv. Sabla solide greier og stooor.
Den er ikke vanntett, så jeg putter bare tørt oppdi der for å ikke grise til bilen.
Så hiver jeg den i bilen og kjører på returstatsjonen/fyllinga.

Veldig deilig å få det bort når jeg vet jeg ikke får det brutt ned her. De lager jo jord av det der!

Så nå kan jeg plutselig nyte alle blomstene i hagen igjen da de ikke lenger ligger under en haug av dødt!

Den eminente baggen!

Den går ikke inn full, men litt over halvfull går det greit om jeg har lagt ned setene. 

Stiklingene av Lavendel har stått i kjelleren og stura i hele vinter. Nå har jeg bestilt fart og de har fått ny jord og ny kort sommsersveis!

Tomatene er priklet og happy!


Solsikker blir det en del av i år!




Kommentarer

Åshild sa…
Så fint at flere startet med alt det døde denne helgen. Har sett så mange bilder av strøkne bed allerede at jeg følte meg helt bakpå. Men jeg har mer enn to små bed igjen. Må nok lage meg en totalliste som jeg hadde i fjor, for å få oversikten. Ikke minst er det deilig å kunne krysse ut.

Her er mye buntet sammen for henting om en uke.

Lin sa…
Heisan Åshild! Ja her er det IKKE ferdig. Jeg har lukt 4 meter av totalt 19 løpemeter med bedd. Ikke har jeg sådd sukkererter i år heller. Jeg forter meg sakte! Har dog mye hageplaner de neste 2 helgene så det kommer nok på skinner innen ugresset setter fart!

Fint å høre at vi iallefall er 2! :)
Bille sa…
Hei! Smart med steinsekken! Jeg styrer ennå med å få til en kompostløsning i feriehagen - selv om jeg har plass til kaldkompost, betyr ikke det at alt går av seg selv, nei. Jeg må gjøre om på opplegget i år. Trivelige småplantebilder!
Turid sa…
Hmmm, jeg synes du har vært virkelig flink i helga :) Jeg har enda ikke startet med rydding av hagen. Det er nok en del snø her enda, men noen av bedene kan ryddes nå her også. I helga var jeg på hagemessa, på helgebesøk hos bonusbarnebarn og på strikkeutstilling :) Ergo ingen hjemmetjeneste. Pytt, hagen skal man kose seg med, ikke jobbe seg ihjel i. Kos deg med våronna, det skal jeg gjøre.
Kvistkutter kan anbefales til slikt rask, ikke nødvendig å kjøre bort det som kan bli ny jord vel?