Besøkshaging i London og nære omegn


Å rusle på grusede stier langs bugnende bedd, høre fuglene synge og kjenne duften av roser… dette er vel ikke det man først forbinder med London.
Men det går altså.

Når man er utslitt etter lange timer gatelangs i sentrum, trange t-bane turer og dyr dårlig mat, kan man altså finne en liten pustelomme.
London er som resten av England spekket til randen med vakre hager. 

Jeg er ikke ei storbyjente så noen av disse hagene har jeg ikke vært i, derfor setter jeg pris på kommentarer fra dere som har! Disse og flere har jeg på min ønskeliste for kommende turer! 😃 

* Når det gjelder London (og England forøvrig) er det mange private hager som er åpne gjennom sesongen. De beste er samlet i en gul bok/webside: Se her for hvilke hager som er åpne når >
Søk etter datoer du skal dit og områder du vet dere skal igjennom. 

Store hager
Isabella plantation (hage som er utrolig vakker om våren) (ca 2 timers park)  Ligger i vakre Richmond Park i London. Hagen er tilgjengelig med flere busser, 1 bane og tog. 

Veldig vakker hage. Stooor. Vakker Magnolialund. Enorme drivhus om det regner! Ligger inne i London, bussen stopper nærmest, men bane går også like ved og det er om lag 15 min å gå etter hva jeg kan huske. 
Grei servering, bitte liten plante butikk med lite utvalg. STOR giftshop med kopper og kar. De har også godt utvalg bøker. 

Wisley (Man kan gå i denne i dager)
Mange synes dette er den vakreste hagen i England og den har ALT. Den ligger omlag 30 min utenfor London og du når den med tog (20 min) + drosje (10 min). 
Den har en enorm frukthage, fantastiske storbedd, flere søte kjøkkenhager med “Slik gjør du det” skilt og forklaringer. Barnevennlig.
Bra matservering for store og små. Enorm hagebutikk med masse frø, utstyr til småfuglene, hansker, sakser og selvsagt ett enormt utvalg planter. (Du har lov å ha med det meste sett bort fra uteplanter med jord)

Disse er veldig kjent og er altså en takhage på ett tidligere kjøpesenter. Nå er det Sir Branson som driver den. Skal være magisk.

Japanske hager er en kunstform for meg. Jeg elsker hvordan de fremhever vakre små trær. Jeg går i alle Japanske hager jeg kan komme over! Denne ligger 11 minutters gange fra Highstreet kensington T-banestasjon.

Like ved der Chelsea Flower Show arrangeres ligger denne hagen som er en systematisk hage, men en pen en. 
Igjen har jeg ikke sett denne. Både banen (Sloane Square) og bussen kjører hit. Tvers over Themsen fra Battersea Park (se to ned)

Denne har jeg blitt anbefalt av MANGE. Skal være utrolig fin! 
Tenk Versaiparterrer liksom. Også er de kjent for sine tretuneller!

Min absolutte favoritthagedesigner Sarah Price har designet denne hagen i samarbeid med organisasjonen Thrive. Den skal støtte oppunder handikappede og deres hverdag. Jeg tror dette er en liten perle!

Både Piet Odoulf OG Sarah Price har deisgnet denne hagen i forbindelse med OL der for 4 år siden. Jeg har lenge ønsket å se denne! Det skal være enorme vakre enger.
Masse kollektivt som går hit. Tror denne parken er SVÆR og vet ikke helt hvor godbitene er. Du bør google før du drar så du kollektivt sett havner nærmest seerverdige godbiter. 

Jeg er også veldig fan av hagedesigner Chris Beardshaw og han designet for 2 år siden The long border. Flere hundre meter langt enormt bedd der man kan stjele masse tips til plantekombinasjoner. Han er alltid god på dem! 
Først bane så buss. 

--------------

Også er det et par andre ting en hageperson kan like å gjøre i London: 

Dalesford er en magisk liten kjede med utrolig flott gårdsbutikk nå flere steder i London bla Notting Hill. Selve gården ligger i Cotswolds 2 timer nord-vest for London og all maten er stort sett fra den. Økologisk og utrolig chic ;)

* Om du reiser med barn og dere liker å lage mat kan jeg veldig anbefale Jamie Olivers Cookery School. Man kan bestille en time på forhånd med en kokk og lære å lage noe morsom mat sammen. Feks iskurs, sjokoladekurs, pastakurs osv. Man får spise maten man har laget selvsagt. :) Det står på websiden hvilken alder kursene passer for. Passer veldig godt for voksne også og er fin ting å gjøre om det regner!


Ligger bare 15 mins rusletur fra London Eye/Waterloo/Westminster osv. 

Om jeg skal anbefale deg 1 hage du bare MÅ se i nærigheten av London så må det være Wisley Gardens! Da får du alt og mer enn du håpet! 😉 


Meg i Magnolialunden i Kew



Hele året er veggene spekket med frø på hagesenteret på Wisley Gardens

Kommentarer

hagen vår sa…
Har lagt denne siden til favoritter. Tusen takk! Anne
Vigdis i Romerikshaven sa…
Takk for flotte tips! For to år siden var vi med Brightwater på Hagetur i Kent og Sussex, veldig flott. Og en blir aldri lei av engelske hager, og det er enormt mange å velge i. Det er jo lett å reise til London og å kombinere det med hagevandring ville være topp!