Nyttårsfeiring og champagnetesting

På nyttårsfesten vår i år hadde jeg planlagt en champagnetest. Jan Sølve pleier å avholde jule og sommer -øltest, så da bør vi jo også få testet litt champagne.
Jeg er ikke superglad i champagne, jeg syns den ofte setter seg som en tørr film i ganen og bobler alfor mye. Ikke vet jeg stort om champagne heller, men syns det virket spennende alikevel.

Panelet er nok som meg i både interesse og erfaring.
Vi delte litt på innkjøp og passet på så ikke vi endte opp med like flasker. Jeg laget en "stemmeseddel" og gravde frem noen fakta fra Wiki. Vi var klare.
I etterkant ser jeg nok at vi burde ha gjort litt anderledes, men fortvil ikke. Dette kommer jeg til å gjøre igjen!

Vi hadde med 4 flasker, 3 champagner og 1 Cava. Vi var veldig spente på om vi kom til å klare å peke ut Cavaen blant champagnene :) Vi gjennomfører testen som en blindtest, slik at vi ikke favoriserer basert på merke, rykter, andre tester, sossefakter osv.
Følgende egenskaper ble poenggitt, Farge, Duft, Smak og Bobler. Hverken Farge eller duft fravek særlig, og kunne kanskje vært droppet. Usikker. I juleøltesten er duft og farge viktige, men her ble det litt til overs.

Disse fire var med i testen
Moet & Chandon Brut Imperial 345,- Hovedsortiment
Cava Marques de Monistrol Seleccion Especial Brut 86,- Grunnsortiment
Lanson Brut Rosè 369,- Fullsortiment
Jacquart Reims Brut Mosaique 290,- Bestillingsutvalg

Alle fire i samme søthetsgrad: Brut.
Neste år må vi nok forsøke noen flere grader.

Panelet
Panelet er foreløpig ungt i denne profesjonen og det var stoor uenighet i hvilke som var tørre, søte osv. Det var også stor variasjon i poenggivingen.
Jeg forventer at kompetansen blir større jo flere tester vi gjør, og jo mer Champagne vi drikker, så her er det bare å henge i!

Resultatet ble som følger
1. Plass 82 poeng
Cava Marques de Monistrol Seleccion Especial Brut



2. Plass 81 poeng
Jacquart Reims Brut Mosaique


3. Plass 75 pogen
Lanson Brut Rosè



4. Plass 68 poeng

Moet & Chandon Brut Imperial


Oppsummering
Jeg må vel si at jeg ikke er helt fornøyd med resultatet. Mine personlige plasseringer er som følger: Jacqard, Lanson, Moet & Chandon og på siste Cavaen. Jeg syns Cavaen var sur og hadde for mye bobler og smak. Jeg syns de andre tre var mildere og hadde mindre bobler, mer diskret og runde. Jeg må nok si at om jeg skulle kjøpe en av disse omigjen, så blir det nok Lanson siden den har litt festlig farge!
Jeg liker egentlig Champagne! De som jeg blir tørr i ganen av er de musserende :)

På spørsmålet om vi klarte å peke ut Cavaen, så var det ingen som ville peke. Alle var usikre. :)

Erfaringer til neste år
Ha 5 forskjellige
Prøve ut flere søthetsgrader
Ha viner som skiller seg fra hverandre og som gir et bredere spekter
Spørre Jan Sølve om å avholde selve testen og poenginnsamling og annonsering av vinner, han ruler!
Fortsette å ha med en outsider musserende som ikke er Champagne
Ha like glass til alle for å sikre like bobler (note 2 self, kjøp inn fler glass)
Ha lite i hvert glass, man blir fort brisen!!
Ha summeringskolonne på skjema

Flaskene i vasken


Jacob og Martin dekket bordet såå fint!


Min stemmeseddel :) Godt brukt!
Klikk på bildet for å se større versjon.



Dette var kjempegøy!

Kommentarer

Red Hobbitt sa…
Vil egentlig bare ønske deg godt nytt år og ei god helg!
Samtidig må jeg bare si at jeg liker bloggen din, du er flink og skrive og tar flotte bilder. Uff, må skjerpe meg og bli flinkere til å oppdatere.
Foresten hørtes det artig ut med Champagnetest, tror jeg må kopiere konseptet (kanskje bytte det ut med rødvin)