Så og stratifisere Verbena bonariensis

Å så Kjempeverbena er ganske enkelt om man har oppskrift.
Det er også nesten den eneste måten å lykkes med dem. De selges som planter rundtforbi, men disse er høye skrantne planter som gjør seg best i mengder. Og da blir det fort dyrt.

Her følger min oppskrift:

1. I desember-januar, så frøene i en potte som passer i kjøleskapet. Jo videre potte, jo enklere å prikle
Så dem i overflaten og dryss forsiktig pittelitt sand/såjord oppå.
2. Dekk potten med plast og merk potten med dagens dato (viktig)
3. Sett potten i kjøleskap i 4-6 uker
4. Sett dem i stue-kjøkken vindu, i vanlig innetemp
5. Så fort de spirer (2-10 dager), sett dem i et kaldere rom, 13-15 grader med masse lys
6. Når planten er så stor at den kan prikles (ikke ryker i stilken når du prøver å flytte den) prikler du dem 2 og 2 i 6-8 cm potter.
7. Begynn å gjødsle veldig forsiktig 1 gang pr uke. 1/4 del av vanlig mengde, og øk forsiktig.
8. Når plantene begynner å vokse seg større, kan temperaturen godt økes, og de kan stå i stuetemp. Prøv å time/styre dette slik at du har gode kraftige veletablerte planter til utplanting, 20-40 cm høyde pleier jeg å ha.

Poenget med å ha dem i kjøleskapet er for å la frøene tro det er vinter. Slik at når du tar dem ut av kjøleskapet så er de trygge på at NÅ er det endelig vår og de kan sette igang spiring og vekst uten fare for frost. :) Man faker rett og slett en mild vinter.
Dette er en metode som de fleste staudefrø setter pris på. De fleste er dog herdige og kan settes ut i vinteren, for så å taes inn i mars for en plutselig veldig mild vår ;)

Jeg ser at jo lenger de får stå inne, jo fortere kommer de i blomst. Jeg syns det ofte er greit å sette noen ut litt tidlig, også sette resten ut etter noen uker. Da får du lenger blomstring.
Etter utsetting stopper all vekst opp i noen uker, også skyter den full fart igjen.

De er sååå utrolig flotte!
Mine har vokst seg opp til 2 meter.

Jeg ser på disse som ettåringer selv om jeg vet at noen graver dem opp og har dem i kjellern om vintern. Jeg forsøkte i fjor, uten hell :)

Plant disse i grupper på minimum 3 og 3 potter for å få god effekt. De er supersterke og trenger ikke støttes opp.

Her ser du forskjellen på planter som har stått ute (høyre) og inne (venstre). Mao la dem stå inne lenger enn du har lyst til. :)


Her ser du hvor skrantne de er og at de må stå mange sammen for å gi et luftig med tett lilla inntrykk.


På sitt beste!

Kommentarer

Harryford sa…
Flott inlegg Lin! - og flotte blomster!

De har vært "med meg" i 15 år nå, og gir like mye glede hvert år med sin enkle men høyreiste stil!

Som regel har de blitt sådd i 22 grader, og så kom de som kom, og noen kommer alltid! Men det er litt sløsing med frø!
Overvintrer man "tuer" kommer de tidlig, men holder ikke så lenge utover høsten - men flotte blir de!

Ja så får en vel finne frem frøa da!!!

Ps Det er alltid selvsådde frø som overvintrer ute, og dukker opp på de underligste plasser på våren! Det er gøy!
Lin sa…
Åhhhh du er heldig.
Jeg har hatt denne 4 år på rappen og den har aldri selvsådd seg. Dette var i leirjord. Nå har vi flyttet til siltjord som er utbedret. Kanskje det hjelper.

Jeg har latt dem stå til året etter og innimellom viftet litt rundt med stenglene for å "spre" frø, uten hell. :(
Jeg har frø av disse i boksen. Takk for oppskriften!
håper det er greit at jeg linker til den fra bloggen min
Lin sa…
Vigdis: Klart du kan!
Disse må jeg prøve i år. Da var det greit å finne en utprøvd oppskrift på vellykket såing. Er det fuktig jord som du setter i kjølen? Det er kanskje opplagt, men jeg spør ettersom det ikke sto noe om det. Og de skal ikke stå varmt før du setter de sådde frøene kjølig? Kunne man like godt lagt frøposen kjølig?
Lin sa…
Grethe:
Jeg mener at fuktigheten er viktig ja. Ikke vått vått, men fuktig. Jeg bruker en spruteflaske som jeg vanligvis bruker til stryketøy :)
Når frøet blir fuktig blir det beskyttende skallet mykt, og spriring kan igangsettes. Jeg tror ikke at det å legge frøposen i kjøleskapet vil duge, men du kan jo prøve.
Det vi prøver er å herme naturen i ett noe varmere klima enn vårt.
Altså høsten som er våt/fuktig, en kort vinter på under en måned, også plutselig kommer våren når vi tar potten ut av kjøleskapet og lar den stå i stuen. Juks naturligvis, men helt avgjørende siden disse plantene blomstrer sent på sommern/høsten og skal man rekke blomstring må man det :)

Lykke til!
Takk for raskt svar, Lin. Da er potten med såjord og frø på plass i kjøleskapet.
Julia Nicolaisen sa…
Hei, Lin, og tusen takk for detaljert info!
Jeg kurer på en ting jeg håper du kan svare på: hvorfor slal vi sette pottene i kjøleskap?
Er det flere blomster som har godt av det?
Lin sa…
Julia Nicolaisen:
Poenget med å ha dem i kjøleskapet er for å la frøene tro det er vinter. Slik at når du tar dem ut av kjøleskapet så er de trygge på at NÅ er det endelig vår og de kan sette igang spiring og vekst uten fare for frost. :) Man faker rett og slett en mild vinter.
Dette er en metode som de fleste staudefrø setter pris på. De fleste er dog herdige og kan settes ut i vinteren, for så å taes inn i mars for en plutselig veldig mild vår ;)
Kjempeverbena er så flott! Takk for oppskriften! :)