Ufattelig god appelsinsaus

Vi hadde kalkunbryst her forleden, og på esken sto en utrolig god saus.
Jeg har laget andre appelsinsauser tidligere og felles for dem alle, er at det tar mange timer å lage. Fra 2-4 timer. Ofte smaker de mer sukkersky enn appelsin, men ikke denne!

Jeg legger ut oppskriften her, men har hentet den fra Prior sine nettsider og de står også på esken med frossen kalkunbryst.
Den er like god til and og kylling også. Server med båndspagetti eller poteter.


Appelsinsaus 3-4 personer

2 sjalottløk
1 ss smør
1 ts hakket, rød chili
2 dl hvitvin kan evt. byttes ut med silt sky
Saften av 2 appelsiner ca 2 dl
2 dl crème fraîche
1/2 ts salt
litt kvernet hvit pepper
litt revet appelsinskall

Finhakk løk og stek den blank i smør. Ha i chili, hvitvin/sjy og appelsinjus og la det syde i ca. 10 minutter. Tilsett crème fraîche og la det koke ytterligere noen minutter. Ha i litt revet appelsinskall og smak til med salt og kvernet pepper.

Kommentarer

Gry sa…
Mmm, oppskriften høres god ut, den må jeg forsøke. Januar = kyllingtid!
Gry sa…
Da har jeg fått tak i ingrediensene. Unntatt det viktigste.. Tror du ikke butikken var rensket for alt som heter kylling eller kalkun?
Lin sa…
Gry:
Har du sett? Hadde ikke fugl? Hmmmm, kanskje alle skal ned i vekt etter stor julefeiring og tyr til sunn fugl :)
Lykke til!
Unknown sa…
Dette var det værste søl jeg har smakt! Her har Prior feilet totalt, denne sausen er ikke god! Jeg hadde andelår som jeg kokte i buljong i 1,5 timer før jeg stekte dem. Sausen laget jeg (etter å ha prøvd priors versjon...) av kraften etter kokingen + appelsinsaft, skall, litt sukker og salt/pepper. Den ble god!!
Lin sa…
Så synd at du ikke likte den Christina, men så flott at du fant en annen du liker.

Jeg har også en laaaang oppskrift, men synes denne er godt nok på kort tid. :)

Smaken er som baken.

Bon apetit!