Santiago Calatrava


Santiago Calatrava er ikke et navn jeg hadde hørt før jeg kom til Valencia for første gang i 2003.
En venn Daniel (som er fra Valencia) viste oss rundt. Han tok oss ned det gamle elveleiet, som for mange år siden ble gjort om. Elven som gikk gjennom Valencia gikk stadig over sine bredder og laget kaos og ødeleggelser.
Vannet ble derfor ledet en annen tryggere vei, og et stort gapende elveleie sto igjen. Denne ble gjort om til park.

Et godt stykke ned i elven har Santiago tegnet en rekke bygninger. Dette området heter Ciutat de les Arts i les Ciències.
Flere museum, kino, akvarium, opera og parkeringshus er blandt hans bygninger i dette området.
Santiago er arkitekt, maler og skulptør.
Selv syns jeg innimellom jeg ser inspirasjon fra Gaudi, men har ikke lest noe sted at det er en av hans inspiratorer :)
Han skal hente sin inspirasjon fra naturen, men jeg syns nesten det virker mer utenomjordisk. Når man kommer nedover den klassiske parken med palmer, fontener, blomster og krakker, også plutselig ender opp i dette spesielle området, så er det som å komme til en annen planet. Alt er hvitt og lyst. Matrialene er mur, glass, vann og enorme mengder knuste fliser ala mosaikk.

Se selv:
Min sønn Jacob foran Teknisk Museum i Valencia


Imaxkinoen i Valencia. Her kan sideveggene skyves opp, slik at ballen inni vises godt.


Detaljbilde fra Valencia.


Akvariet i Valencia


Parken sett nedenfra og oppover.


The Turning Torso i Malmø Sverige.


Parkeringshus må ikke være firkantede og kjedelige betongblokker...


Et av de senere prosjektene hans er The Transportation Hub på Ground Zero i New York!

Kommentarer

Linnemi sa…
Jeg er ikke sikker på hvilken beskrivelse som passer best på byggverkene, men våre betongblokker kunne med fordel være byttet ut med noe herfra. :-)
Breathtaking!