Hva skal gjøres i hagen i april

Bildet tok jeg og mamma i Kew Gardens på denne tiden i fjor

April er liksom den store hagemåneden her hos meg. Jeg er langtfra lei av luking, har lass med energi, tusen små spirer å følge med på og frosten drar sin vei! *vinke vinke*

Jeg har funnet de vitale datoer fra i fjor (2009)
Iris Reticulata blomstret 15 april
Tybasten blomstret 15 april - 8 blomster i 3 klaser
Første Påskelilje blomstret 18. april
Jeffersonia Dubia blomstret 20 april
Blodurten blomstret 25 april
Beskjærte rosene 24. april
Den fylte Hvitveisen har knopper, men ikke blomstret ennå.
Satte ut de første urtene i kjøkkenhagen 25. april
Beskjærte Lavendel 26. april

Gjøresmålslisten for april i år blir derfor slik:
Sette opp minidrivhuset
Kjøpe poteter og sette til lysgroing
Fjerne barnnåler og kongler fra alt bortsett Rhododendron
Luke kjøkkenhagen
Luke rosebeddet hele veien til bakerst (blir fort trangt, og får ikke luket bak senere i sesongen)
Sette ut hagemøbler og vaske grillen
Gjødsle alt inkl plen
Gå på hagemesse 9-11 april på Lillestrøm
Kalke plen i nærheten av bartrær
Beskjære roser når bjørka spretter
Beskjære Lavendel
Så salat i isbokser, slik at de er klare for utplanting
Så sukkererter og andre siste rest frø
Dele stauder, noen Campanula, Geranium og Veronica
Kanstskjære rundt alle bedd
Luke under alle trær og busker og kanskjære sirkel under
Dele komposthaugen i 2, jord og ikke jord
Kjøpe stemor til rosepotter ved trappen

Kommentarer

bp Hage sa…
Så fin bloggen din var nå! Har du brukt en av de malene? Lekkert.
Ja her er vi i alle fall en mnd etter skjema. Påske pleier å være rosebeskjæringstid for meg. Men her er det fremdeles iskaldt, dog snøfritt.
Unknown sa…
Beklager, men forrige kommentar var fra meg. Bare at jeg var logget inn med feil konto.
Lin sa…
TurboLotte:
Japp nye maler i den betatingen som moseplassen skrev om. :)
Er nok laaangt fra rosebesjæring her og. Men så pleier påsken her å være kald... jeg må nok vente til tredje eller fjerde uken i april. Fantastisk er det iallefall å være ute nå!
så kjekk liste da :)
Her er det fremdeles mye snø i beddene, men mannen har fått rydda litt der det er smelta, og kosta platten og deler av fuglematestasjonene, det trengtes gitt...

God påske da Lin, og helt enig med Turbolotte, bloggen din ser veldig fin og frisk og vårlig ut nå :D
Lin sa…
:) Tuusen takk!
Torill sa…
Heisan ! Så lurt å ha datoene for blomstring fra i fjor på lur. Kanskje eg kan klara å laga det i år?
Har begynt ute i hagen, og i dag skal min kjære mann setja opp eit gjerde som eg har venta på ei stund. Så her er berre å poppa opp av stolen og ut. Ha ein fin dag !!