Siste hagedag i år er i dag


I dag skal jeg ha min siste dag i hagen for inneværende år. Frosten har tatt hånd om de siste plantene, de siste bladene har fallt og det er på tide å rydde litt i hagen.
Jeg forsøker å rydde minst mulig egentlig. Jeg elsker insekter og fugler, så derfor lar jeg det stå igjen små områder der de kan overvintre. Jeg sparte endel gamle svære røtter som jeg har gjemt i en minieng bak noen graner, og tenkte nå å borre endel flere hull i røttene, slik at flere får plass inni der.

Jeg lar også visne planter visne ned på egenhånd og rydder ikke i beddene før til våren.
Så da står jeg igjen med følgende korte liste:

1. Fjerne visne erteblomster, plukksalat, tomatplanter, bønneplanter og blodbeger.
2. Se om jeg finner noe frø
3. Rake plenen og bruke løvet til dekke på litt sartere trær og busker
4. "vende" jorda i kjøkkenhagen
5. Luke urtebedd
6. Rydde inn gamle potter og hageredskaper
8. Plukke ned klatrestativ for erteblomster og tomater, vinterlagre disse
9. Stable om ved slik at den kommer nærmere døra
10. Montere ned fuglekassen
11. Plante siste løkinnkjøp

Hmmm jeg har satt av 2 timer i hagen i dag. Mon tro om det holder?

Kommentarer