Filmomtale - The Social Network

Jeg har lenge tenkt å få sett filmen The Social Network, men har liksom avskrevet den som nerdefilm for nerder, og tenkt at den godt kunne vente litt. Iallefall til jeg ikke hadde noe annet å se på. Så fikk filmen masse god omtale og så mange Golden Globe nominasjoner og priser.
Ja ja... tenkte jeg, så får jeg vel se den dah. Så sagt, så gjort!
Og for en feil jeg tok!
Dette er en god spillefilm uansett om man liker Facebook eller ikke, om man mener at det å skrive kildekoden nødvendigvis gir noen eier-rettigheter eller ikke. Dette er rett og slett en velspilt god film.

Rollene er spilt av skuespillere man ikke nødvendigvis kjenner så godt fra før, noe som i seg er litt spennende for en så stas film. Hovedrolleinnehaver Jesse Eisenberg kjenner vi litt til, særlig fra fine "The Squid and the Whale". Han spiller Mark Zuckerberg, som altså har laget/kodet Facebook (på orntlig). Vi noterer oss også nye flotte Andrew Garfield som spiller Eduardo Saverin, venn og bussinesspartner av Mark. Andrew er også den nye Spiderman, så her har vi litt å glede oss til også i 2012. Som siste skuespiller nevner jeg Justin Timberlake (Yess) som gjør seg meget godt som skuespiller. Han ser jeg gjerne mer på lerretet!
Om man kjenner litt historien bak her, så er det kanskje greit å vite at rollen Justin spiller er fiktiv og tilhører altså ikke den egentlige historien, noe som kan være litt forvirrende. Men dette bare for de som kjenner til historien bak FB og Napster. :)

Dette er et velskrevet manuskript og som avslører akkurat passe mye hele veien. Ingen store overraskelser, men heller ikke helt klart hvor veien vil gå.

Det er også veldig spennende at akkurat nå saksøkes den ekte Mark Zuckerberg igjen av de samme som saksøker ham i filmen, så dette er aktuelt stoff!

I dag kom nyheten at denne filmen også er nominert til et svært lass av Oscar statuetter!

Dette er en film for de fleste vil jeg tro. Både for han og henne, gammel og ung!

Kommentarer