Hagemessen på Lillestrøm denne helgen


Jada jeg skal på hagemessen. Klart jeg skal!
Jeg har vært der de siste fire årene, og er alltid pittelitt skuffet over at det ikke er gigastort, men så kommer man til Hagegalstanden og der er det alltid masse spennende!
I fjor kjøpte jeg tomatplanter, broccoliplanter, Kjempeverbena, urter og masse annet spennende! Og prisene på Hagegalstanden slår alle andre. Og det du finner der er kjempet frem av kyndige frivillige hender med haging som lidenskap. Derfor finner du også helt spesielle ting som normalt sett ikke er for salg på de store hagesenterne. Du får også hjelp til hvordan drive plantene videre frem til sitt aller beste! :)
Jeg står på standen på tredje året, og det er helt av egoistiske grunner. Jeg lærer en masse!!!

Om du vil ha noen flotte småplanter så ta med cash/småpeng! Her er det gode varp!!!
Husk altså at denne standen og noen av de andre ikke tar kort.

Hagegal er et Internettforum der Hvermansen, barn, mammaer, pappaer, besteforeldre, vestlendinger, utlendinger, tanter, designere og gartnere og alle andre kan spørre hverandre om tips og hjelp i hagen. Det er høyt under taket og fin tone. Du trenger ikke være medlem for å søke og lese i andres spørsmål og svar. Det koster selvsagt ikke noe å være medlem.

Forutenom Hagegal er det også mange andre spennende stands. Det beste er om det er designere og andre leverandører utstillingshager der du kan få litt forslag til hva du kan gjøre i egen hage. Der kan du ta med mann og kone og prøvesitte benker, teste drivhus, rusle på forskjellige belagte stier. Se på store ferdighekker og spørre på prisen på små hekkeplanter. Drueplanter, roser, urter, frø, sommerblomster, hageredskap, belysning, stein og heller og fuglehus pleier å være representert på en verdig måte.



Takløk som jeg ønsker meg på reskapskjulet!


Alle bildene er fra Hagemessen 2009

Kommentarer

Kjempeflott at du skriver litt om hagemessa, og masse om hagegal :) Gleder meg til å se hvordan messa har utviklet seg, lenge siden jeg var der nå.

Men du, jeg ser du har fine faneknotter øverst på siden. Har Blogger kommet med utvidelse av malene sine, eller har du brukt en tillegsfunksjon?
Sigrid sa…
Så flott innlegg om messa Lin :-)
Nå er de like før det braker løs og jeg gleder meg :-)
Linda sa…
Jeg skal helt klart på messen:) Gleder meg veldig:) og en tur innom hagegalsmesse skal jeg også:)
Mariann S sa…
Åh, tenk om det hadde vore litt nærmare...... då hadde eg garantert vore der :) Kjempeflott skrevet :)
krepsemor sa…
Supert innlegg, informativt og flott! Jeg sier som Mariann. Hadde det vært litt nærmere, hadde jeg vært der =)
Lin sa…
Så koselig med så mange fine kommentarer! Tusen takk!

Anne:
Det er emnene som man kan sette til å ligge i topp som faner i stede for en lang lenkeliste ute til høgre :)
Mulig plasseringen er ny, men funksjonen er gammel.
hey, spennende. Man kan trekke etikettene opp som faner! Dette er jo geniale nyheter!!!
Supert at du fant ut av :D

Jeg skulle fremdeles ønske at Blogger laget en egen lenkegadget hvor man kunne legge både sider og etiketter. Men, nå fikk jeg en ide. Ha! kanksje man kan lage en lenkeliste og dra opp også?..
hm. Utforske! (selvom det jo ikke er det jeg skal gjøre nå, sånn egentlig...)
juhuuu!
Det funket. Du er en engel som satt meg på ideen. Men nå MÅ jeg prøve å la være å skulle dele det før i neste uke, hehe. Foredrag må skrives først...
Lin, jeg laget en lenkedingst på moseplassen for folk å legge inn lenker til innlegg om hagemessen. La inn lenke hit, regner med at det er greit?
Lin sa…
Anne: Så bra at du fant ut av denne nye muligheten!

Jeg blir alltid glad for mer besøk, så link i vei!
Bille sa…
Flott innlegg om messen! Jeg regner med å dra dit for første gang i år, gleder meg så klart. Lykke til på stand!
Morten sa…
Hei Lin! Takk for en fin blogg. Interresant stoff å lese om. Jeg har et spørsmål, som jeg har prøvd å få svar på overalt, om Tuja smaragd, men uten resultat. Vi har ca. 100 planter rundt deler av hagen. De er 4 år gamle. Ifjor sommer begynte plantene på den ene kortsiden (ca50) å bli brune.. Noe av forklaringen (tror jeg!) ligger i at naboen for 3 sesonger siden la ned gamle jernbanesviller som inneholder Kreosot. Ingen andre Tuja planter er skadet enn de som er i tilknytning til disse "giftpinnene".. Har prøvd å snakke med naboen om å fjerne dem, men han er av den arrogante typen... desverre... Derfor spør jeg deg eller andre: Hva kan jeg gjøre for å unngå at giften dreper dem helt??? Finnes det midler av noe slag som overvinner giften som ligger i jorda? Eller er det rett og slett andre årsaker til at de blir brune? Selv utelukker jeg siste da ingen andre planter er ødelagt. Håper på svar!!
Med vennlig hilsen Morten
Lin sa…
Bille: Håper du fant masse spennende!

Morten:
Jeg vet desverre lite om Kreosot. Jeg har forsøkt å google litt, men finner ikke ut annet enn at det er kreftfremkallende, giftig og farlig. Men det meste som er skrevet er om hvor giftig det er for folk, lite om effekten der har på planter.
Jeg har sett mang en vellykket beplantning med brukte jernbanesviller og gikk senest forbi 2 forskjellige frodige bedd i dag.
Om det er svillene som er årsaken eller noe annet tør jeg ikke si noe om, men som du sier er det jo mistenksomt.

Jeg vil ikke tro at man kan tilsette noe stoff som demper eller overvinner giften.
Det er vel vann som frakter giften rundt forbi og til deg, er det noen mulighet for at du kan stoppe vann fra svillene til å nå dine røtter?

Jeg vet at det finnes noen jordbrukskoler og andre som tar i mot jordprøver. Jeg tror jeg ville forsøkt det. Harde bevis vinner alltid mot sure naboer.

Om det er gift fra svillene som avliver dine planter, bør dette slå ut i en jordprøve, så det blir nok mitt forslag.

Lykke til med dine Smaragder!