Gartnerianmeldelse - Langhus hagesenter

Langhus hagesenter er mitt nærmeste og foretrukne hagesenter!

Besøksadresse: 
Langhusveien 100 
1400 Ski 

Telefon: 64914430 
E-post: post@langhushagesenter.no 
Kart: Se her 


Det er ikke et stort hagesenter (6 ansatte), men det har sine nisjer der de er bedre enn andre hagesenter. Kanskje noe av det viktigste ved dette hagesenteret er at det ikke tilhører noe kjede. Kanskje er varene pittelitt dyrere, men kvaliteten er desto bedre!


Jeg rater etter følgende poengsystem:
1-10 der 1 er dårligst og 10 er best.
Jeg rater etter følgende kategorier:

Staudeutvalg: 8 (og gode priser innimellom)
Sommerblomstutvalg: 8
Roseutvalg: 8
Frukttrær: 8
Rhododendron: 5
Grønnsaker: 9
Jord og Gjødsel: 8 (selder også lass med egen veldig god jord)
Kvalitet på planter: 8
Kunnskap på personalet: 9
Pris: 7
SNITT = 7,8



Jentene (og gutta (har ikke sett så mange) som jobber her er kompetente, blide og serviceinnstilte. Jeg har når jeg har spurt blitt tilbudt at de kan bestille opp varer til meg. Sære trær osv har jeg blitt tilbudt på bestilling, riktignok for neste år, men så er jeg også ofte sent ute :)
Flere naboer har testet jorda deres, og selv om den er litt dyrere enn flere andre i Follo er dette en jord i øvre skjiktet kvalitetsmessig, og man slipper å gjødsle på en stund. Den har angivelig også mye organisk materiale som gjør at den holder godt på fuktigheten. 
Jeg har altså dette bare fra andre, har ikke selv kjøpt den ennå. (har ikke hengerfeste)


Jeg kjøper alltid settepoteter, gjønnsaksplanter og urter her. Synes de har godt utvalg og frodige planter. Har også kjøpt bra roser der. Godt roseutvalg og veldig bra skiltet med store gode skilt så man slipper å krabbe rundt. 


Jeg har også kjøpt en flott Viburnum der, har endel prydtrær. 


De selger også endel stein, som heller og kantstein. Mye er ustilt / ferdig lagt så du kan se hvordan sluttresultatet blir. De selger også masse flotte svære og små potter. 


Jeg hadde nok ikke kjørt mange mil for å handle her, men opplever det som et utrolig godt nærhagesenter og et knallt alternativ til Plantasjen. 





Kommentarer

Kari K. sa…
Det var artig å lese ditt syn på nærsenteret. tror nok jeg ville ha vært litt strengere på staudeutvalget. til gjengjeld har de stor fagkunnskap på busker og trær. Da er det bare å spørre far og sønn.
Skal kikke litt mer på bloggen din. :0)
Mari Anne sa…
Hva er god pris på en staude? Forutsatt at den er av god kvalitet, men ellers helt vanlig. Eks. timian, hagepute, sildre etc.
Lin sa…
Kari K: Ja mulig jeg er litt raus på stauder, men så har jeg kjøpt noen skikkelig kraftige i store potter der!

Mari Anne
Tja om den er litten og det er sånn ta tre betal for 2 klarer jeg skjelden å motstå. Prisen kommer jo ann på hvor skjelden den er. For steinbeddsplanter vil jeg helst ikke over 40,- for kraftige runde potter med større planter ala Hosta kan jeg godt gi 70,- og for skjelden ting som ikke jeg finner andre steder kan jeg betale opp i hundre :)