Hvilke planter er dette?

Ja da har jeg tatt runden i hagen og funnet endel planter jeg ikke vet hvem er.
Så da håper jeg på hjelp!
Følg med på nummereringen da det er flere bilder av samme plante noen steder!
På forhånd; tuuuuuuusen takk for all hjelp!

UKJENT 1
Denne har spredd seg noe forferdelig siden i fjor. Og ikke vet jeg hva det er heller. Håper er at det er et ugress jeg kan hive på komposten :) *rydde rydde*




UKJENT 2
Er dette Matrem?


UKJENT 3.
Denner er fra urtebeddet, men lukter ikke spesielt godt om man tar på den.



UKJENT 4.
Er denne ugress? Eller ringblomst?


UKJENT 5.
Denne også i urtebeddet, men det er ikke Dill!


UKJENT 6
På denne plassen i fjor sto det en ruccola, og det ligner jo litt, men den er da ikke staude?
Den er altfor kraftig til å ha vært en frøplante og, men ligner gjør den! Noen som har fått denne to år på rappen? Kanskje jeg bare får smake på den?


UKJENT 7.
Denne står i rose/staude beddet og langt frem, noe som tyder på at jeg tror den er lav. :) Men så ligner den vel på en slags valmue eller?

Kommentarer

Ukjent 1 tror jeg kan være valurt, ukjent 5 gjetter jeg på Bjørnerot. Valurten sprer seg temmelig villig, og anses av mange som ett ugress. Bjørneroten minner om Karri, og brukes i mat der du vil ha karri-smak.
nr 3 kan være Isop eller Sar, de har ofte blå blomster.

nr 4 er ikke Ringblomst

nr 6 kan godt være Ruccula
Snuffeldyret sa…
Jeg synes nr en ligner på revebjeller?
smgj sa…
Bilde nr 2&3 er revebjelle. JEg er ikke sikker på om det er det samme som bilde nr 1.

Ukjent 2 kan være matrem, ja.

Ukjent 3 - ?

Ukjent 4 - kan være blå lungeurt?

Ukjent 5 - bjørnerot?

Ukjent 6 ... denne hadde jeg smakt forsiktig på... Ser ut som surblad eller rukola. Spytt om du ikke kjenner igjen smaken.

Ukjent 7 minner om gul valmuesøster?
Lin sa…
Åhhh så nyttig dette var! :)
Etter litt leting i bloggen så har jeg kommet frem til følgende liste:

Bilde 1. Kanskje ugress og Revebjelle.
Bilde 2. Matrem
Bilde 3. Isop
Bilde 4. Ugress
Bilde 5. Bjørnerot
BIlde 6. Ruccola
Bilde 7. En eller annen valmuesøster ting, kanskje gul.

puh. Ja da luker jeg i vei i morgen!
Tuuusen takk for hjelpen alle sammen!