Gartneri anmeldelse - Kråkstad Hagesenter

I går anbefalte min nabo at jeg burde teste ut Kråkstad Hagesenter. Jeg syntes det hørtes langt unna ut, men satte meg i bilen og satte avgårde. Litt famlende fant jeg til sist frem. Og det var ikke langt. Kanskje 12 minutter å kjøre. :)

Kråkstad Hagesenter AS
Askimveien 120, 1408 Kråkstad
Tel: 64863210

Dette hagesenteret ligger altså i/på Kråkstad, rett ved Ski og Ås i Akershus kommune.
På en solrik dag som dette var det litt kronglete å finne parkering og etter alle stenene å regne, så var naboene litt lei av alle bilene.

Noen hagesenter har masse av få planter, noen har litt av masse forskjellige planter. Plantasjen er et eksempel på den første og Kråkstad er et eksempel på den siste. Mangfold!

Jeg rater etter følgende poengsystem:
1-10 der 1 er dårligst og 10 er best.
Jeg rater etter følgende kategorier:

Staudeutvalg: 10 (noe av det beste jeg har sett på Østlandet)
Sommerblomstutvalg: 7
Roserutvalg: 8
Frukttrær: 7
Rhododendron: 5
Grønnsaker: 8
Jord og Gjødsel: 6
Kvalitet på planter: 9
Kunnskap på personalet: 9
Pris: 7
SNITT = 7,6

Dette var virkelig verdt turen og dette kommer jeg til å besøke hyppig.
Av stauder var det utrolig godt utvalg! Trillium, frøstjerner, 12 slag prydgress, 6 slag solhatt osv.

Av roser var det masse fint, pottene var store og plantene frodige med fint rotsystem, relativt nyompottet, men rukket å sette seg skikkelig. Flere Austin!

Det fine i fruktavdelingen var en plakat som beskriv hvilke epletrær som kan pollinere hverandre. Knallkjekt synes jeg!

Servicen var også god. Jeg spurte et skikkelig sært spørsmål og ble vist til en gartner som svarte korrekt, men som sa at han ikke var heelt sikker, og om jeg ville kunne han gå å slå opp. Men jeg var nygd, så det slapp han :) Digger når folk innrømmer at de ikke vet, når de ikke vet!

Generelt synes jeg kvaliteten på plantene var knallgod. Plantene var frodige og flotte, noe som jo er lettere å få til så tidlig på sesongen. I følge min nabo er de ikke veeeeldig gode til å holde plantene i ship shape utover sesongen.

Her kommer en oppfordring! Om du er glad i haging og blogger og vet om et hagesenter du har lyst til å anmelde, så leser jeg skrekkelig gjerne! Jeg vet åpenbart ikke om mange, så flott å få linker til andres anmeldelser!


Godt utvalg til å fylle uventede åpninger i beddene med :)

Denne står på ønskelisten!

Flott kvalitet!

Var ikke denne kjekk?? Klikk på bildet for å få større!

Det er noe i pottene altså, var bare litt uheldig med utsnittet :)

Blå valmuesøster!!!  <3

Flotte kraftige norskdyrkede stauder!

Godt jeg er blakk, ellers hadde det blitt dyrt!

En mengde Solhatt!

Kommentarer

Linda sa…
Det så ut som et flott sted å stikke innom, det skal jeg huske på når jeg er i ski, for det hender jo innimellom:) Jeg anbefaler dyhre gartneri og vestbye gartnerie. Dyhre har jeg skrevet om to ganger, vestby sine inntrykk har jeg rett og slett måttet fordøye men et innlegg kommer.http://lindashagedrommer.blogspot.com/2010/05/nye-innkjp.html
og her http://lindashagedrommer.blogspot.com/2011/04/sesongapning.html
Jeg ønsker deg en god helg:)
IngunnBW sa…
Der var jeg innom forrige helg ifm en befaring og er helt enig i vurderingen din. Jeg fant Heuchera 'Marmelade' der og så at store buksbomkuler kostet halvparten av det de gjør på Plantasjen. Jeg gikk ikke så grundig til verks som deg, men oppfattet planteutvalget som variert og spennede med innslag utenomd et vanlige.
Kjekt å høre din vurdering, Lin. Jeg bor noen få minutter herfra, og synes hagesenteret er bra. Litt slitner planter utover i sesongen.
Kjekt å høre din vurdering, Lin. Jeg bor noen få minutter herfra, og synes hagesenteret er bra. Litt slitner planter utover i sesongen.