Hosta og Yoga i Botanisk hage i Oslo

En av mine nye diller er Hosta. Jeg har alltid tenkt at grønt ikke er en god farge i bedd da plenen liksom har tatt den jobben, men nå må jeg innrømme at selv jeg har fått dilla på Hosta. Først den knall grønne, så den blålige og nå også den varigerte....
Det er noe sterkt og fredlig ved dem, at de tåler skygge og at de samtidig gir et rolig fint intrykk!
Botanisk hage er perfekt når man trenger litt innspirasjon, men enten så har de en skilttyv, eller så er de litt late med å sette opp skilt!

Hosta er flotte som solitær, trives ok i potter, digger skygge og er perfekt kantplante!









Og når vi først snakker om fredlig, så sto denne jenta og trente Yoga midt i Oldemors hage. Her midtveis i en vakker Surya Namaskara B.
Namaste!!

Kommentarer

Vakre bilder!! Jeg har også fått snasen for den dekorative Hostaen. Antallet av denne planten øker hos meg for hvert år:o)

Heleneklem
...Jeg mente SANSEN, hi hi!
Mari Anne sa…
Før synes jeg de variegerte var finest, og det er de kanskje ennå, men det er de blå breiblada som virkelig gir den rolige gode bakgrunnen. Det har så lett for å bli tivoli når man stapper ned planter av typen "den var fin" og "den var fin".
Stein sa…
Jeg har også veldig sans for hosta og får aldri nok av dem. Nå skal sant sies at det bare er andre året siden jeg fikk øynene opp for dem, men et sted skal en jo begynne.. ;-) Jeg liker de storbladete variantene godt, men har også noen variegerte og "mini" hostas. Og det til tross for at jeg stadig klager over at hagen min mangler blomster og farger! ;-)
Heuchera er også en vakker bladplante har jeg funnet ut. Spesielt de burgunderfargete variantene som bringer noe inn hosta ikke klarer alene- ennå.. ;-)
Jeg er imponert over hvor flink du er å bruke Botanisk hage! Selv får jeg ikke tid til mer enn 1-2 besøk i året :-(
Ha en riktig fin dag Lin.

Hilsen Stein fra "Sommerhagen"
Snuffeldyret sa…
Hosta er fantastiske planter. Litt sånn LBD plante. Passer til alt!
Lin sa…
Helene: hihi :)

Mari Anne: Ja helt enig!

Stein: Ja Heuchera er også flotte! Jeg har en knall lyse grønn i det varme beddet mitt, men har foreløpig bare en. Kommer nok flere!

Snuffeldyret: Veldig bra sammenligning! ;)