mandag, juni 27, 2011

Min nye favoritturt - Mynte

Jeg har fått helt dilla på mynte. Jeg har den i kjøkkenhagen og på hytta. Det hele begynte med et Englandsbesøk og en kald leskende drikk med bla mynte - Pimms. Så da dro jeg å kjøpte mynte på hagesenteret.  Og siden det har jeg brukt den nesten daglig.

* Flytende i kaldt vann
* Flytende i kokt vann (te)
* I dressing med agurk og yoghurt til fisk
* I Smoothies og juicer sammen med agurk
* I bønnesalat eller denne
* I Mangosalsa
* I Mojito
* I bowle og Pimms
Og masse annet!

Selv om man bruker mye vokser den virkelig som ett ugress (typisk svartelistemateriale) så om du kjøper er potte eller karm tryggest. Forsøk å holde den begrenset. Hos meg kommer den igjen og igjen år etter år. Større og større :)
Også er den bra for magen!
.
Jeg vil gjerne også dele denne videoen som jeg har i iphoneappen 30 minutes meals fra Jamie Oliver.
Han viser hvordan du får mest mulig ut av dine urter, og viser også hakke teknikk!

4 kommentarer:

marit´s,,, sa...

Mynte er jo også så villig ,jeg tørket noen kvaster i fjor høst og hadde til te i vinter , Marit.

Jan Sølve sa...

Mynte er ikke på svartelista, så her er det bare å kjøre på :)

Jeg regner med grunnen til det er at selv om den vokser godt i kjøkkenhager, har den små muligheter til å utkonkurrere andre ville planter.

Bille sa...

Takk for fine tips! Jeg har pt kun Hestemynte, hadde Eplemynte men den gikk ut i vinter (dumme meg får som fortjent).

Lin sa...

Hmmmm Eplemynte høres deilig ut!
Kanskje jeg må utvide reportuaret litt :)

Tørking av Mynte høres jo enkelt ut, men er det blomstene eller bladene som brukes da?

Jada Jan Sølve, den dreper det den kommer over! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...