Det varme beddet blomstrer stadig i hagen

Denne søte Georginen har den nydeligste ferskenfarge! Jeg har fått småplanter av Mari Anne, og de gjør virkelig halve beddet mitt i år. Gleder meg til staudene kommer skikkelig i gang om et år eller to. 

Denne er sååå vakker. Den er nesten orange inne ved senter og nesten sort ytterst i de bakerste kronbladene. Er bare så veldig vanskelig å ta bilde av røde blomster slik at fargen blir riktig. Brenner bare ut. Tips noen????
Denne heter Dahlia Arabian Night og selges på Plantasjen.

Bomullslavendel og Aztekengold

Ennå en vakker Mari Anne fersken farget Georgine!

Vanndråper er sååå fint!

Denne Georginen har blomstret uavbrutt med ett vell av røde baller siden tidlig i sommer. Virkelig en Big Producer!
Den heter Dahlia x pinnata Glow og selges på Plantasjen.
Det er altså Georginene som har hovedrollen i år. Neste år også kanskje mens staudene ennå etablerer seg. Men SÅ da kommer nok staudene over og jeg slipper å kjøpe nye knoller i ett. Jeg klarer nemlig ikke å oppbevare Georgineknoller. Jeg har for kaldt eller for varme forhold.

Kommentarer

Fies notiser sa…
Vidunder vakkert, og ekstra stas når de andre takker for seg :-)
Elsker disse fargene, nydelige! Men jeg har ikke Dahlia i år. Kanskje neste år....
om du kjører knollene dine til meg så kan jeg oppbevare de jeg. Men ingen garantier altså!
orchis sa…
Farger til å brenne seg på - helt i min smak! Lekkert!
orchis sa…
Problemet med rødt er velkjent. Vet ikke hva slags kamera du har, men om det tar bilder i raw-format, kan du forsøke det. I etterbehandling av bildene justerer du så ned den røde fargemetningen (saturation).

Min erfaring er at det er enklest å fotografere knallrødt uten direkte sol, som gir intens refleksjon og utflyting, særlig hvis objektet er glossy. Det lønner seg også å undereksponere bilder med sterke rødfarger - spesielt i direkte sol. Mulig at et polafilter kan hjelpe også, men det må jeg teste før jeg kan si det sikkert.
Anonym sa…
Hei Lin!
Så utrolig flotte bilder du tar:-) Håper det går bra med Jacob på ungdomsskolen :-) Hils han så mye fra gammel-lærer`n!
-Tonje
Lin sa…
Anne: det tror jeg søren meg jeg skal takke ja til! Mailer deg jeg!

Tigertina og Orchis: gosh så godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med dette! Takk for gode tips, da har jeg litt å prøve på!

Tonje: Jaaa han trives faktisk godt. Som vanlig var vi heldige med lærer og klasse!! Håper alt er bra med deg og fine familien din!

Så koselig å få så mange koselige og nyttige kommentarer