Best lest mot helgen - hageplanlegging, kake og rydding av plass til gode ting!

Her følger noen lenker med godt eller spennende stoff for helgen som kommer.

Ostekake med hvit sjokolade og ricotta
Denne helgen skal vi kose oss hjemme. Ikke ofte vi gjør det. Jeg liker å lage mat når jeg har god tid og denne helgen lurer jeg på å kanskje lage denne kaken. Marias salt og søtt blogg er ny for meg, ble tipset av ei kollega. Den virker detaljert og har litt alternative ingredienser som jeg digger.
Se oppskrift på kaken her >

Hekta på lime (fargen i hagen :)
Jeg ble veldig glad da jeg kom over Parkvegens Hageglede sitt innlegg om limefarger i hagen. Og særlig et utrolig vakkert Hostabedd. Jeg lager jo selv skyggebedd med hosta om dagen, så jeg ble virkelig innspirert! Mange deilige planter i den åhhh så vakre fargen Lime :)
Som en hagedesigner sa en gang; Grønn er også en farge!
Les Hekta på lime her >

Hvis jeg skulle lage et bad
Ja da skulle det altså se akkurat slik ut
Se badet her > 

5 gylne regler innen hagedesign
Mange er ikke så opptatt av hagedesign. Mer at det blir koslig og at man kan ha de plantene man selv liker. Dog er det noen små regler som vi gjør smart i å følge. Noen slike hovedregler som ikke styrer nødvendigvis hvilke planter, men mer rammene rundt. Jeg likte denne artikkelen, selv om forfatteren noen ganger er litt bastant. Man får plukke ut det man mener passer for sin hage :)
Les artikkelen om 5 gylne regler her >

Noen fine potter ved døren
Jeg har planer om å få tid til å lage noen potter ved døren min. Jeg synes disse pottene gav fin innspirasjon. Ut å finne mose, kongler, stener og kastanjer!
Se pottene her >

Rydde plass for gode ting
Jeg har det akkurat som denne søte bloggerinnen fra NY. Jeg utsetter og utsetter og "todo" listen min blir lenger og lenger. Så lang nå at mamma måtte potte om plantene mine. :) Snille mamman min!
Skuffene mine og skapene mine er et kaos uten like. Så innspirert av mamma og bloggen "Second tuesday" skal jeg gjøre Oktober til ryddemåneden!
Les artikkelen om om plass for gode ting her >

Overvintring av pelargoinaer
Siden jeg skal få på plass utepotter med høstplanter i i helgen må det som er oppi dem nå ut. Og det er pelargoniaer. Jeg har såkaldte engler, sitron pelargonia og vanlige Mårbacka og Dronning Ingrid.
Alle skal ut og ned i kjellern. Denne posten fra Sunnivas lille blomsterhage er skikkelig nyttig og viser med bilder og tekst hva du skal gjøre for å lykkes med overvintringen!
Se artikkelen om overvintring av pelargonier her >

Kommentarer

IngunnBW sa…
Her var det mye bra, Linn! Spennende å se hva Oxford college of Garden Design tilbyr bl.a. God helg til deg og dine :) Klem
Lin sa…
:) Takk Ninni. Jo Oxford sin blog er som jeg skrev noe bastant etter min mening, men man får plukke det som passer og overse resten :)

Good helg til deg også!