Å ikke grave i bedd

I mange hagemiljøer pågår fortsatt diskusjonen om man skal grave eller ikke grave - to dig or not to dig. De som er mot graving mener at ved å legge på gjødsel, kompost eller annet nedbrytbart materiale oppå jorda, så vil man drastisk forbedre jorda. Da særlig fordi mark vil flokke seg mot slike områder. Det vil også være mindre ugressproblemer i en "ikke grave" metode, da frø og røtter ikke sprees rundt. Målet er altså å mer mark og dremed bedre jord ved å la marken gjøre det den var laget til. Hente ting på jordoverflaten, bringe det ned under jorda og bistå i nedbrydingsproessen. Og dermed også gjødslingsprosessen. Jeg tenker at dette må jeg prøve, både i kjøkkenhagen og beddene generelt! En film på området 394 000 000 treff får jeg på Google om dette emnet, så her er det bare å lese seg opp. Har du erfaring setter jeg pris på kommentarer! Jeg skal neste år starte en ny kjøkkenhage. En laaang en, og siden jeg ikke ønsker å grave hele beddet (15 x 3 meter) (Har vært skogbunn) tenker jeg å skaffe mye organisk matriale og bygge opp lag på lag. Det vil nok ta ett år eller to, men siden jeg ikke forventer stort de første årene, så bør det være greit. :)

Kommentarer

Anne Kari sa…
Her er det mange meninger ja, men jeg heller nok mot en not to dig. Liker i hvertfall at meitemarken gjør mest mulig først! Kjempelurt å bygge opp kjøkkenhagen din - med innstillingen du har tror jeg nok dette blir suksess! Husk at dyrker du poteter eller jordskokk forbedrer du også jorda. (Men jordskokken kan fort bli ugress hvis du ikke får opp alle knollene. :)) Lykke til - gleder meg til å følge kjøkkenhagen din!
Lin sa…
Takk for potet og jordskokk tips. Jeg har jo begge hvert år, så dem skal det ikke stå på!!