Løpetur i Tybast-skog kledd i påskeskrud

I dag var jeg ute på første løpetur etter halebensbruddet. Det gikk helt greit. Litt småvondt på slutten. Jeg sliter med en gammel benhinnebetennelse i leggene og hold i magereginonen, men ellers ganske fin tur. Stort sett slik hver gang jeg starter opp med løping etter lengre pauser. Jeg er veldig nøye med å ikke løpe på asfalt så grus og skog er favorittene. Det er ikke så mye av det i umiddelbar nærhet til der jeg bor, så man må være litt kreativ. Mye av skogen jeg løper i er veldig tett og delvis stiløs. Over steingjerder og over piggtråd type tur :)

Også var det så masse vakkert å se! Selv om frosten herjer nettene her i Langhus. I natt minus 5, så putrer naturen bestemt videre på sin vakreste kreasjon: VÅR!


Innimellom leser jeg at hageplanter finnes i naturlige forekomster rundt i Norge og jeg nikker oppgitt, Ja vel, men jeg har aldri sett noen....

Men så plutselig, i dag midt i skog som ikke er i bruk, ved et elgetråkk, så dukker denne karen opp. Jeg bråstopper og det slår meg straks at dette er et pussig sted å Guerillia hage! Tybast midt inni her???
Hmmm kanskje noen har mistet ett frø?

Også snur jeg meg og der står det en til... Jøss!



Også ennå en... Til sist telte jeg 15 busker på rundt 70 cm høyde i et område på rundt 40 x 40 m.

Blomstene var litt frosset som mange andre nå om dagen, men hun var virkelig munter alikevel!
Nå etterpå har jeg lest at joda. Tybast vokser villt i Norge og da på Østlandet. :)
Les mer om Tybast hos flinke Rolv her >


Denne Bjerka er jeg livredd. Den er gigantisk, men så har den en skummel sprekk på skrå ned langs stammen. Når denne svære kjempen går i bakken en blåsedag håper jeg den ikke treffer togskinnene!

Sepiafarget natur!

Disse fine blåveisene var laaaaaange og lå henslengt i mosen. 

Museører and then some! Jeg venter dog med rosebeskjæringen ennå litt. 

Kommentarer