En ny livsstil

Jeg har de siste 15 årene testet flere forskjellige metoder for å holde kontroll på vekten. Mange kortvarige kurer og noen lengre har vært testet.
Noen har gitt god effekt over en tid, men til sist mister jeg alltid kontrollen igjen. Jeg må også si at jeg virkelig merker forskjell i forbrenningen nå kontra for 10 år siden.
Og hvorfor i alle dager satte jeg aldri pris på min egen kropp når den var sååå mye nettere i 20 årene. Selv da synes jeg at jeg var litt stor. Det var jo helt feil.

Vel nå er jeg her og ny livsstil må installereres.
JEG må ha kontrollen.
Det fine med å ha gått på forskjellige kurer og dietter og for ikke å snakke om Detoxer de siste 10 årene er at jeg har lært en masse masse. Om matlaging, om nye ingredienser, om næringsinnhold, om tilsetningstoffer og jeg har fått utvidet mitt smaksreportuar slik at jeg nå liker en masse jeg ikke likte for noen år tilbake.
Jeg har også funnet ut hva jeg klarer å forholde meg til over langen og hva jeg sprekker på in a heartbeat.

Dette er min nye rutine og den er ikke for en uke, den skal vare livet ut. Jada jeg skeier ut litt innimellom og ja den kommer til å endres underveis.

Jeg har altså valgt å bytte ut en mengde matvarer. Pizzabunn byttes ut med fullkornshvetetortilla, spagetti, pasta, poteter og ris byttes ut med blomkålmos, ertemos med mynte, salater og bønner. Frokostskivene byttes ut med omelett, stekte pølser eller yoghurt med frukt og bær. Jeg kommer til å dele endel oppskrifter her og om du har noen du og, så setter jeg pris på tips!

NEIMAT
Brød, ris, pasta, poteter, gulerøtter, frukt, alle søtningstoffer, sukker, Øl

UNNTAK
Hver 10ende dag får jeg ved behov ha utskeiedag der jeg kan spise akkurat hva jeg vil.
Pr dag kan jeg drikke 2 glass vin med 2% eller mindre sukker tilsatt, kan evt byttes ut med 0,5 liter Lite øl.
Fruktose, sukralose, frukt, stevia, honning og små mengder sukker kan inntaes til første måltid. Aldri senere
Nøtter, popcorn og 70% sjokolader er tillatt i små mengder i helgene
Ingers lavkarbobrød er lov

ERFARINGER SÅ LANGT
Siden mai har jeg gått ned 8 kg på mer eller mindre denne metoden og jeg må innrømme at før jeg fikk byttet ut innholdet i skapene og lært meg nye oppskrifter var det tøft. Jeg har fellt noen frustrerte tårer. Men alt er såå mye bedre nå. Og for hver nye gode oppskrift jeg får til (gode pannekaker feks) jo enklere blir det.
Bønner er magiske. De gir utrolig økning i energi og humør. Uten dem hadde jeg ALDRI klart meg så langt.
Merker stor forskjell i vekttap når jeg får i meg litt ekstra proteiner (60-90gram pr dag)
Om jeg er skikkelig fysen tar jeg 1 stk t-skje med et bra peanøttsmør (de har en økologisk uten noe annet enn nøtter og olje på ICA) og da er suget borte med en gang.
Jeg liker ikke mye fett, men merker at jeg blir mett lenger om jeg passer på å ha litt her og der. (fet fisk, avokado, ost osv)
Mange av de nye pølsene som selges i matbutikkene har veldig lavt antall karbohydrater, greit med fett og masse proteiner.
Speltlomper og fullkornshvetetortilla kan romme masse snop!!

Den viktigste erfaringen er at det å spise MYE proteiner eller IKKE noen karbhohydrater har liten effekt sett i forhold til kutt i sukker, fukt og søtningstoffer. Jeg leste (i boken the 4 hour body) at de aller fleste sukker og søtningstoffer (inkl fruktose i frukt) gir økt produksjon av insulin som igjen kratig nedsetter forbrenningen. Jeg har altså best effekt av alle tre, og har valgt å kutte ned karbs og søtning og guffe opp proteiner.

Jeg er ikke sliten og slapp, men heller kvikk og frisk. Hodet fungerer flott, huden er fin og magen bedre enn noen gang og vekten daler om enn langsomt.

Mer kan man neppe be om av et kosthold :)


Noen av mine bedre måltider!:
Juicer og Smoothies er klar frokostfavoritt! Dette er eple, melon, sitron og Ingefærjuice.

Favoritt senssommerfrokost Yoghurt naturell, rips, solbær, nøtter og litt granola.

Kyllingpølser og Ertemos med mynte. Mosen er bedre til fisk og kylling, men har man unger i huset så må man lage litt dobbelt.

Junkfood kan også spises uten dårlig samvittighet. Be om uten brød og med ekstra salat, bacon og ost. Jeg lover, det er supergodt! Max har egen meny, Burgerking og McDonalds fjerner brød om du ber om det. BurgerKing sin sunne buger er bare tull!

Når jeg lager Smoothie med tilsatt fiberfin, kokosmel og proteinpulver lager jeg dobbel dose og lager noen Smooth-is. Nom nom, kjekt å ha på vei til jobb eller i bilen.

Salat med langstekte cherrytomater og chevre. Dette er sååååå godt!
Helt til sist vil jeg minne om at jeg ikke jobber i helsebransjen. Dette er ikke mitt fagområde, jeg deler kunn mine erfaringer. :)
Lavkarbo og høyprotein med minimalt med søtning er ikke en garantert måte å bli frisk og slank på for alle, men for meg har dette gitt meg kontroll. Og jeg kan fortsatt ha de store gode måltidene med familien som jeg setter slik pris på!

Kommentarer

Turid sa…
Du er jo så flink :) Jeg har fortsatt 10 slutteårøyke kilo 1 1/2 år etter. Det frustrerer meg noe. Kanskje dette hadde vært veien å gå.
Unknown sa…
Må du huske at det er fredagspils neste fredag, håper det blir din utskeielsesdag :)
Høres godt ut å ha funnet en vei som fungerer for egen kropp. Selv om man jobber innen feltet og vet hva man bør spise mindre og mer av... så er det ikke lett å få inn gode rutiner og planer. Bønner er noe vi spiser lite av, det skal jeg forsøke å gjøre noe med. Så tips om oppskrifter er flott å få! Nå er det flust med blåbær i skogen - de er gode med helmelk på!
Anonym sa…
Så flik du har vært :)
Lin sa…
Tua: Jah, sluttet å røyke for endel år siden jeg og. Gikk opp, men er nede igjen. Synes det var vanskeligere etter fødselen, og ennå vanskeligere nå.

Kristine: Jada jeg vet det er fredagspils da! :)
Det må jeg jo prøve å få med meg! Jeg anntar du kommer nedover?

Grethe: Oppskrifter med bønner kommer!!!
Som start kan du prøve å gå på bbc.co.uk/beans
Det er det ett lass oppskrifter. Der har jeg funnet mange gode!

Takk for koselige kommentarer og skryt!
Unknown sa…
Selvfølgelig gjør jeg det. Oddlaug kommer og :)
Lin sa…
Tigertina: Joda det var litt uvant for familien i starten, men siden det stort sett er jeg som handler inn og finner på måltider, så finner jeg på noe som også jeg kan spise.
Som regel spiser jeg det samme kjøttet, men annet tilbehør. Suppene, gryterettene, spagettisausene og pizzasausene lager jeg stort sett fra bunnen av, da de inneholder større mengder sukker.

Om man ikke kan spise rå grønnsaker er jo ovnsbakte, på spyd, gratenger, moser, ratatoille og på spyd veeeeeldig godt. Supper og gryter er jo også kokt. Frukt spiser jeg jo bare til frokost, så det er vel greit at han ikke deler.

Kristine:
Jeg gleder meg!