Arkitektur og opera

Jeg er helt trygg i min sak. Gamle bygg (mange av dem iallefall) er langt vakrere enn moderne. Og til dels står jeg ved det selv når det gjelder Oslo Opera House, Den norske opera. Norges nye praktbygg tegnet av Snøhetta er vakrest inni synes jeg. Når jeg var der i helgen så var de Italienske (grrr) hvite stenene på taket veldig gulskjoldete. Det er vel som treværket lerk. De må bli styggere før de blir pene... eller? Vel, nok om det.

Vi hadde fått i gave biletter til Puccinis Opera Madame Butterfly av snille kjærsten min. Det er en "søt og grusom" historie på en litt Shakespearesk måte. Handler om kjærlighet, savn og svik. Musikken er nydelig og jeg kunne virkelig ikke tenke meg et annet språk enn italiensk her.

Her er noen bilder fra helgens tur:

Operaen utenpå. Det gule i stenene vises ikke her, da må man opp på taket.


Salen er inn til venstre. Er det ikke flotte kurver og matrialer?


Men hva er dette da?



Laget av plast, masse hull, baklyst med grønnt?

Dette er veggen ved toalettene :) Jeg kunne hatt en slik hjemme, også byttet farge etter humøret!


Dette er veggen inne på toalettet. Disse flisene er nydelige selv om de er litt 70-talls. Downlightsene i taket får dem til å gnistre gull og bronse. 

Så vakre former

Dette er pauseteppet. Det er utsikten fra Butterfly sitt hus. Hun venter på båten med sin kjære! 

 Siden det ikke er lov å ta bilder i forestillingen så "låner" jeg to av Operaen sine nettsider:




Hør smakebit her: 







Kommentarer