Redningsforsøk på min Rododendron

Vær så snill ikke dø!!

Jeg har... kremt hadde... 3 Rododendron og 1 Azalia.
1 liten R. rex, 1 liten R. fantastica, 1 liten Gullazalia og en stooor R. catawbiense Grandiflorum. Sett bort fra rexen er ikke dette skjeldne uerstattelige planter, men affeksjonsverdien er jo alltid høy.
Som mange vet,,, jeg blir veldig lett glad i ting ... og folk!

Vel rexen er helt død. Det finnes ingen tvil.
Og nå ser det stygt ut for den store catawbiensen også. Selv om den står i beddet med azalien og fantasticaen så ser cataw... helt utslitt ut, mens de andre to ser ut som de pleier hver vår.

Jeg har tittet engstelig på den de siste ukene. Snakket med den og kanskje også kjeftet litt, ikke hardt, bare litt sånn tante Sofie vifte med pekefinger.

Naboene mine har åpenbart samme problem med sine. Halve nabolaget er fyllt til randen av Roddiser med krummede blader og gustne farger.

I dag kom jeg over et innlegg fra Slottsgartneren i Oslo som fortalte at slottsparken også sliter. I en kommentarstreng anbefalte noen å helle lunket vann over røttene for å tine eventuell tele. I følge slottsgartneren er det tørke pga tele som er årsaken. I høst kom horder av regn etterfulgt av dyp tele på kort tid. Ikke gunstig!

Så da bar det ut med kannen min! Heldigvis har vi vinterisolert utekran med varmt og kaldt vann, så det sto ikke på å få vannet. Det ble nevnt at vannet måtte renne bort når man vannet og jeg gransket det hele nøye og alt ser greit ut.
Roddisen ser ikke noe mer glad ut, men det rant bort iallefall. Jeg tenkte å gjennta det hele i morgen efta om tempen holder seg.

Har dere lignende problemer med roddiser? I så fall har noen flere tips?

Tror du min Catawbiense vil overleve?

Min fiiiine døde R. rex

R. Luteum - Gullazalea knopp



Ser du forskjell.... Den frodige R. fantastica i front og bak der kan du se Catawbiensen


Kommentarer

Inger Marie sa…
Huff...dette ser trist ut.
Men jeg har også samme problemer og fler med meg her...det er nok tele nedover i bakken så bladene ikke får vann.
Håper litt lunkent vann kan hjelpe:)
Unknown sa…
Ikke noe moro.Har noen slike roddiser jeg og.Og noen roser ser helt døde ut.Håper regnet som kommer hjelper.
Turid sa…
Usj, kjedelig når planter dør på vinteren. Har ikke rododendron selv, usikker på om det går i H-6. Fikk sett filmen din i går :) Liker godt sånne drivhusfilmer. Drivhuset her skal endelig få gulv i helga og etter det.... kjører jeg på *bredt glis*
Ønsker deg ei strålende vårhelg.
Lin sa…
Takk for støtte!
Jeg gir iallefall ikke opp. Med litt forbedret drenering håper jeg på suksess!!

Kult Turid at du er i gang med drivhus! Kanskje kommer det film!
Lin sa…
Jeg skal legge til her, nå over ett år etter Roddis problemene at redningsforsøket gav suksess.

Alle mine roddiser inkl Rex overlevde den tørre våren i fjor og alle står nå i full knopp! :)