The Eden Project - Vår hage og miljø -arv til kommende generasjoner

Se alle bildene fra hagen her >

Eden Project sin historie starter i The Lost Gardens of Heligan. Og nettopp historiefortelling er halve konseptet med begge hagene. Det er også de samme flinke folka som står bak begge. Jeg kommer med en ny post i løpet av et par dager med anmeldelse av Heligan.

Sir Tim Smit en arkeolog nyinnflyttet til Cornwall fikk høre om The Lost gardens of Heligan. Han ble svært fasinert og nyskjerrig. Bare navnet gjorde at han kastet seg over et prosjekt for å få denne en gang viktige hagen reddet. (mer om denne i senere post).

I tiden etter at hagen ble satt tilbake til hva den en gang var, har folk kommet fra hele verden for å se den. I følge Tim er det mye fordi de har fortsatt å fokusere på historien om den tapte hagen. At selve historien intresserer folk. At den gjør folk villige til å lære og utforske med stor iver uten at det føles som kjedelig læring.

Og på nettopp dette grunnlaget er Eden skapt. Eden er der for å lære oss og ikke minst våre barn og barnebarn hvordan forholdet mellom mennesker, planter og produksjon henger sammen. Og hvordan vi kan beskytte og forvalte den vakre jorda vår.
"Education by stealth".

På Eden er det masse små prosjekter å delta i, historiefortelling, små forestillinger og masse ansatte som engasjerer og forklarer. Et fantastisk sted å besøke med unger... og meg ;)



For å komme ned til hovedattraksjonen: Biomene går man først igjennom en flott skog kalt Wild Cornwall. Her finner man mange planter og historier om den ville faunaen i området. Det er utrolig vakkert og masse innsekter og fugler i kratt og skog gir intrykk av kvalitet.

Nede ved Biomene er det en stor scene og den dagen jeg var der, var det teltbygging. Svære områder spekket med alt man trenger for å bygge sitt helt eget personlig preget telt. Teltstenger, tekstiler, kjetting og tau i alle former og farger. Her holdt lass av familier på å bygge med stort engasjement.

Det er to Biomer. En Regnskog og en middelhav. Jeg tenkte at Middelhavet sikkert var mest meg. Jeg er ikke så opptatt av inneplanter og sånne eksotiske greier. Så feil kan man ta.
Jeg tilbragte nesten 2 timer i Regnskogen og 10 minutter i middelhavet.
Superforelsket i regnskogen. Har også fått lært en masse. Om banantyper, produksjon og frakt, nye superfrukter, hvor mye regnskog som felles og hvor viktig denne store innendørs regskogen er og kan bli i fremtiden.

Jeg var der en fredag midt i fellesferien og jeg så ingen køer. Maten var greit priset og sitteplasser over alt. Jeg tilbragte 4 timer i hagen og nikoste meg.
Se mine bilder fra hagen

Hagen ligger 20 minutters kjøring unna The Lost gardens of Heligan, så man rekker begge to på en dag. Men da trenger man en god seng etterpå og en kameralader!

Hagen er fullt tilgjengelig for rullestolbrukere og de tar kort over alt. Exit through the gift and plant shop selvsagt og der var det mye fint å kjøpe. Jeg ente opp med sitrusgjødning og litt gaver. Jeg kjøpte også et pulver til mine smoothies av frukten på Baobab treet. Jeg drakk 3 stykkker i regnskogen (jada varmt) og falt pladask for den søte smaken. Les mer om frukten her >

Grunnen til at jeg ikke har besøkt disse to hagene før er at de ligger laaangt nede i Cornwall. Med leiebil tar det sirka 5-6 timer å kjøre fra London. Var iallefall det jeg brukte fordelt på 2 dager. Jeg valgte å bo i Somerset siden det "var på veien".

Jeg føler meg mange historier rikere og takker Sir Tim Smit og hans team for å ha klekket ut begge hagene.
Se en tidligere post om Eden her >

Kommentarer