Juleroser - Helleborus

Jeg elsker juleroser og har sådd en liten samlemani. Jeg vil gjerne kante hele "rosebeddet" med dem og blir slått i bakken av begeistring når jeg besøker andre med samme mani. Kanskje er dette også derfor jeg liker å hagebesøke tiiidlig på året.

De vakreste og kraftigste jeg har sett var hos Harold Hillier Arboretum i deres fantastiske vinterhage. Se videoen derfra nederst i denne posten.

Ramme gård har kantet med juleroser og viser at det går fint å få store kraftige planter med mange blomster også her omkring (H3-4) og ikke bare i Bergen.

Jeg har endelig fått tak i en dobbel gul, DET har jeg ønsket meg lenge!


Her begynte det for meg. Arne Geir på Hagegal Forumtreff 2007 i Bergen. Han viste oss bilder som fikk oss til å sukke henført i 30 minutter hele gjengen!  Jeg døper ham like godt Den Norske Helleboruskongen. Han er iallefall den jeg vet om som har flest og vakrest juleroser her til lands. Noen som vet om han har en blogg?

Denne har jeg boende i hagen min. Hva den heter eller hvor jeg har den fra vet jeg ikke. 

Den er så litten så man må grave ned kameraet for å få bilde unnafra. Dette er en av fargesjatteringene jeg liker best. 

Mange vakre detaljer 

Dette er den ville men åhh så vakre Stinkjulerose. Jeg er stadig på jakt etter denne, så om du vet om et sted som selger, så rop! Denne vakre duppet i rosa grønne julerose er avbildet i hagen på Hinton Ampner (Hampshire)
Ved bekken i hagen Exbury i Hampshire står det mange hundre juleroser å titter på vannet som farer forbi. 


Men det er aktså i Harold Hillier Arboretum de kraftigste og vakreste julerosene henger! 

Og det forstår jeg godt. Her er det kilometere med vinterhager og alt er så utrolig stelt selv om det ser litt naturlig ut. 

Enger med juleroser. 

Se på denne dah? Ser du knoppen med vannliljeform?


Slik bør hagen se ut i mars!


På stortorget i Oslo er de ikke sååå dyre?

På Ramme Gård har de altså kanten med dem under gullregnen. Fint ikke sant?

Denne fylte gule har jeg tenkt mye på. Sååå fin! Avbildet i April i The Nuttery i Sissinghurst. 

Denne står å blomstrer i kjelleren min nå! Heter Harvington Double Yellows  :)
Jeg liker ikke dem som er suuuperfyldte. Liker maks triple best. Enkle er ofte det aller beste.


Denne filmen er veldig humplete, men jeg håper du får ett intrykk av hvor vakker hager kan være om vinteren (dersom man ikke har snø) :)

Kommentarer

hagen vår sa…
Hei! Juleroser er fantastisk vakre. Kjøpte noen på hagemessa på Lillestrøm i fjor. Gartneriet Spiren fra Danmark solgte. Hun kommer i år også og da skal jeg være på plass.
Blir nesten dårlig av å se våren i England. Skyldes ikke humpete film.
God kveld! Anne
Mariann sa…
Så mange lekre bilder!
Juleroser er virkelig vakre! Dessuten har de dekorasjonsverdi over lang tid. Først kommer blomster og frøhus som står lenge, og så bladverket som er pent nesten hele året.
Lin sa…
Anne: Ja våren jah! Ja den venter jeg på veldig kjenner jeg. Særlig nå da vi har mistet snøen her på Østlandet! Jeg håper å få til torsdag på hagemessen i år, resten av helgen er booket. Håper jeg finner noen juleroser der.

TigerTina:
Jah juleroseeng hadde vært fullkomment! Denne Sprien igjen. Jeg får sporenstreks og med en gang sette inn penger på sparekontoen slik at jeg og kan kjøpe noen pene!

Mariann: Ja det er veldig sant! Noen ganger ender jeg opp med å måtte klippe bort bladverket tidlig på våren, men så kommer det jo tilbake igjen ganske raskt. Veldig fine leeeenge!


Dette var så nydelige bilder av Juleroser at jeg nesten mistet pusten. Tusen takk :-)
Lin sa…
Tusen takk Liv.
Ja de er sååå vakre!