Kjøkkenhage - Lin stjeler tips og inspo fra ekspertene!

Som du kanskje vet har min hageinteresse stor fart. Og den står skjelden stille. Det begynte med vårløk, så roser, så Rhododendron, hagedesign, Iris og de siste 4 årene er det meste i hagen erstattet med spislige ting. Nå er jeg på vei inn i en økologisk fase og snuser på permakultur og japanske hager. Hvor skal dette ende?

Jeg elsker å lære nye ting og få innspirasjon. Så når jeg støtt reiser til England så er det primært hager med gode kjøkkenhager jeg lyster etter.

Jeg er også veldig glad i kameraet mitt og jeg klikker ivrig i vei. Her er noen bilder jeg har tatt i inn og utland med ting jeg synes er innspirerende eller veldig lurt!
Dette er bare grønnsaker, det kommer en litt senere om frukt og oppbinding/trening.


En god plan bør man ha. Denne er fra The Lost garden of Heligan og den er anno 2013. De lager nye slike hvert år.
Man kan ha et stooort høyt gjerde for å holde dyr ute (ehh oppe) (Allt-y-Bela  2013)

Har man snegler kan veldig høye bedd være en god løsning! (Rosemoor 2015)
Man kan jo kante med gressløk, pent, blomstrende, billig og godt! - Tatton Park 2015
Her er det laget ett flott flettet pilgjerde. De har 4 bedd rundt ett stort sentrert bedd på Rosemoor 2015

Man trenger jo ikke kante i det hele tatt. Her har de dekket med halm i gangene på Ramme 2011. 

Man kan kante med noe som ligger å slenger rundt huset. Plank, stein, kvist eller murstein. (The Old House B&B, Somerset 2015)


Ikke bare fine klatrestativ til bønnene, men også stas med blomster i kjøkkenhagen. Da kan man plukke inn de fineste buketter hele sommern, også har man plutselig vertinnegave å ta med bort når skal på fest! (Lost Garden of Heligans 2013)

De bruker ikke pene rette bambuspinner til enhver tid. Om man tynner litt rundt hagen finner man sikkert noe som kan brukes. Ved å stikke ned småkvist mellom de tykkere kvistene får erter, bønner og erteblomster en lett vei opp til topps (Tatton Park 2015)


De fleste kjøkkenhager har en portal eller ti der man kan gå under og se opp på noe snaks. (Allt-y-Bela  2013)

Her er det bønnestativ på vei opp. Gartnerne står ikke å padler rundt i beddet, de balanserer fint på en planke for å jevne ut marktrykket. Tenk så gode villkår det blir inntill en sånn lun varm vegg. 

Her bruker man kvistavkapp og strips til å lage en liten voksebinge til Bondebønner. Den var omlag 70 cm høy.  (Allt-y-Bela  2013)
Når løken modnes faller jo gresset til siden, da kan man jo rydde litt ved å styre litt hvilken vei gresser legger seg.  (Allt-y-Bela  2013)

Noen bruker slike klokker. Jeg tør ikke det. Det må da blir utrolig fort sydenvarmt under der om man glemmer å ta av når sola kommer? De er pene dah! (Allt-y-Bela  2014)

Gå på planken når man sår for å ikke tråkke ut all luften av jorda. Også bruke rettesnor så blir sådden pen og rett. Da blir det jo lettere å luke også. (Allt-y-Bela  2014)


Japp man må sette av MYE plass til noen planter. Disse har vel 2-3 ganger så mye bladverk som avling. (Wisley 2014)

Man må ikke radså. Man kan så i brede bånd under fiberduk tiidlig også fjerne fiberduken når sesongen blir varmere!

Det er jo veldig rart at man kan få så svæære planter med så stor avling i så små potter? Her gjødsler de nok flere ganger i uken! (West Dean 2014)

Kaldbenker / Varmbenker er lurt i land som Norge. Dette er sådd direkte og lokkene taes av på dagtid når det er frostsikkert og godt vær. (West Dean 2014)

Her er det mange lure tips på en gang. Start sesongen tidlig ved å dekke sådden med plast eller fiberduk. Fiiint klatrestativ. Tråkkheller slik at det er lett å luke. Kantingen er vanskelig å se, men det er altså en stor høydeforskjell mellom plenen og beddet, særlig mot ytterkant, da trenger man ikke kantskjære så ofte. (Edinburgh Botanical Gardens 2013)

 Jeg har ikke jordbunn i mine ennå. Min er fylt med isopor. Kanskje jeg må flytte den til et sted med bedre bunn og så direkte jeg og! (Rosemoor 2015)

Har man drivhus kan man begynne salatsesongen tidlig. Også flytte planten ut lune varme dager. (Rosemoor 2015)

Fugleskremsel jager jo fugler og jeg liker fugler så dette likte jeg. Han sitter å slenger på benken under tak! Har termos og greier. Det er jo ikke skummelt! (Rosemoor 2015)
Pent og pyntelig på rekke og rad (Tatton Park 2015)

Kommentarer

Åh, så masse flotte bilder. Her kan man virkelig la seg inspirere.
Lin sa…
Tusen takk Liv. Det er jo mange som gjør så mye lurt der ute! ;)